Svar: Søvn - 8½mdr
24. februar 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Du
Der er bestemt ikke spor i vejen for at ville give sit barn tryghed og nærvær! Det er også min mening at man skal gøre det, som man I famlien føler er rigtigt og læg mærke til at jeg skriver 'føler', for det handler nemlig meget om følelser.
Som forældre er vi jo alle forskellige, vi har forskellige måder at opdrage på, forskellige holdninger og forskellige retningslinier, som vi bruger. Nogle forældre ønsker at børn bliver lagt på eget værelse fra de er ganske små, andere forældre har det fint med at børnene ligger i dobbeltsengen i flere år. Det der er vigtigt er at man som forældre er enige om, hvordan man gerne vil have det og at man vælger en løsning som alle, både børn og forældre kan have det godt med.
Når jeg læser dit brev, så får jeg helt klart indtryk af at både du og far har det godt med at jeres dreng ligger i dobbeltsengen, og jeres dreng har det også godt. Det lyder umiddelbart ikke som om at det egentlig generer jer, men mere som om at I nu har læst eller fået at vide at sådan bør det ikke være? I ved dog som forældre, hvad der er bedst for jer!
Jeg foreslår derfor at I lader jeres dreng sove i smørhul, hvis det skaber ro og tryghed i jeres hjem. I princippet tror jeg at alle børn ville have det meget bedre, hvis der fandtes senge som var 4x4 meter, så kunne hele familien være der uden problemer:o)
Det du dog skal være opmæeksom på i den forbindelse er at han ikke sætter amningen op og altså begynder at die hyppigere i løbet af natten. Dette vil nemlig være uhensigtsmæssigt på længere sigt. Morgenamningen kan du godt vænne ham fra, men hvis han begynder at øge sin mælkemængde om natten, bliver det sværere. Lige nu synes jeg det lyder naturligt at han er tørstig kl 4 om morgenen, da han ikke har fået noget sigen kl 19. Hvis du på et tidspunkt vil prøve at ændre på dette, så kunne du prøve at lægge ham til, når du selv går i seng. Hvis du f.eks. gav ham bryst kl 22, så burde han jo kunne sove til kl 7 næste morgen og så ammer du ikke længere om natten, hvis nogen skulle spørge:o)
Mange børn vil selv vælge amningen fra på et tispunkt, nogle siger tydeligt fra, bider i brystet, slipper hele tiden og kan ikke holde sig koncentreret, andre børn vil fortsat gerne ammes. Du kan se hvordan din dreng er, og hvordan du selv har det. Jeg ser ingen problemer i at du fortsætter amningen ½ år endnu eller mere, hvis I alle trives med det. Det vil dog ofte være sådan at man som mor er den, der skal sige fra, hvis man fortsat ammer, når barnet er 1 år. Det er mit indtryk at børn sjældent selv siger fra efter denne alder. Det er dog ikke specielt problematisk og det kan vi jo tage til den tid:o)
Jeg synes ikke du lyder til at være en dårlig mor - tværtimod. Jeg synes mere det lyder som om at du skal øve dig at tro på at det du gør er rigtigt. Du er mor og du kender dit barn og du ved hvad der er bedst for din søn! Du føler - det gør ondt i dit moderhjerte at have ham liggende grædende ved siden af dig og derfor tager du ham over til dig - det er super. Tro på dig selv!
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske