Svar: Proteiner i vælling
24. februar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Annette
Så vidt jeg husker er din lille dreng endnu ikke blevet 6 mdr og derfor skal du være opmærksom på hvor meget vælling du giver ham.
I alderen 4-6 måneder børn han ikke få mere end hvad svarer tilmax to måltider vælling om dagen. Det vil sige to flasker og mængden afhænger jo således af, hvor meget han plejer at kunne spise af en flaske.
Vælling er en tilskudsblanding, hvilket betyder at det er et tilskud til anden kost. Jaspar kan derfor ikke leve af vælling alene, men kan få to flasker vælling dagligt og derudover skal han have almindelig modermælkserstatning.
Vælling/tilskudsblanding fremstilles stort set på samme måde som modermælkserstatning og der er samme høje kvalitetskrav. Men sammensætningen er forskellig og det er blandt andet her at f.eks. proteinerne kommer ind i billedet. Børn under 1 år, må ikke få for mange proteiner, da dette vil belaste deres nyrer.
Jeg foreslår altså at du giver Jaspar vælling to gange dagligt og derudover giver almindelig erstatning. Du kan vælge en hvilken som helst erstatning som er fuldsyldig. Det vil sige en erstatning som han kan leve af alene. Det er som regel erstatninger med nr.1. Den blå allomin 2, fra Beauvais er dog også fuldgyldig.
Tilbyd ham erstatningen på samme måde som du tilbyder vællingen.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske