Svar: Døgnrytmer og kost - 6,5 mdr
24. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Som du lige umiddelbart beskriver det, så lyder det jo som om din dreng trives. Han vokser fint, han er en stor dreng og han lyder til at være glad og tilfreds.
Det er klart at man skal være ekstra opmærksom på at han får væske nok, da han jo har tendens til at være forstoppet og de to ting hænger jo sammen. Derfor er din opmærksomhed omkring væskeindtag reel nok. Man må dog også gå ud fra at hvis du tilbyder ham det, så tager han også hvad han har behov for og vil have en naturlig evne til at kunne regulere det selv.
Det vil være en rigtig god idé at du fortsat arbejder på at indføre lidt faste tider både omkring søvn og spisning, således at han altid tilbydes noget at drikke når han har sovet, og at han også sover efter et godt måltid mad. Det med at holde øje med kl om formiddagen lyder til at fungere, så det synes jeg du skal blive ved med:o)
Forøvrigt dejligt at opleve 3 nætters søvn - det endte vel med at mor var vågen af ren uro over at sønnen nu sov?!
Din søn er jo ikke så gammel og han kan tilsyneladende godt lide det lidt søde. Jeg foreslår at du prøver at lave lidt grøntsagsmos med gulerod, da dette er meget sødt og det kan du så blande med f.eks. blomkål. Bare for at prøve noget andet. Du kan også prøve at købe grøntsagsmos på glas, men dette er dog ofte meget sødere end det man selv laver. Ellers er der ikke andet for end at du fortsat forsøger. En blanding imellem tilbud og smagsprøver uden at presse ham - det skal nok komme:o)
For at give ham ekstra væske kan du prøve med en vandflaske du ved en af de der kildevand med 'tut' på. Rigtig mange børn kan godt lide at drikke at dem og det kan være en måde at få ham til at tage lidt mere på.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske