Svar: Lidt blandet om mad
20. februar 2016
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du må gerne give din dreng rugbrød fra levevis. Det er ofte rugbrød med et højt indhold af fibre og uden at der er mange hele kerner.
Når det anbefales at vente med brød med hele kerner, så er det fordi små børn ikke er i stand til at tygge brødet/kernerne godt nok. Hvis kernerne ikke tygges, så kommer de hele igennem mave-tarm-systemet. Det betyder, at din dreng så ikke optager næringen fra dem og han får således ikke glæde af kernerne. Får han for mange hele kerner, vil det ofte også gøre, at han får diarré eller løs mave.
Derfor anbefales det, at du så vidt muligt vælger brød, som har et højt fiberindhold, men uden at der er hele kerner - og her er levevis brødtyperne et helt fint valg. Når du står i butikken med brødpakkerne i hånden, så skal du kunne mærke, at brødet virker tungt.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner. Du kan også gå efter "fuldkornsmærket", når du vælger brød:)
Med hensyn til mælk og anbefalinger:
Al den grød og mos, som du laver til din dreng, skal laves med modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel.
Han bør kun tilbydes vand eller modermælkserstatning, som drikkelse i en kop. Han bør ikke tilbydes komælk (eller saft for den sags skyld) i kop.
Nu hvor han er blevet 9 måneder, må han dog godt få lidt komælk i maden f.eks. i sovs Det gør det lettere for jer at lave familiemad, hvor I kan spise det samme om aftenen. Han må dog max få 100 ml komælk om dagen.
Derudover må han nu, hvor han er 9 måneder gammel, få små mængder surmælksprodukt i form af neutral yoghurt og A38. Han må få ½ dl. stigende til 1 dl. ved 1 års alderen.
I følge sundhedsstyrelsen så er der især tre ting, som spiller ind på mellemøreproblemer:
Lejringen: Børn som får flaske risikerer at få tilbageløb til mellemøret, fordi de ofte ligger ned, når de spiser.
Passiv rygning: Børn som udsættes for passiv rygning har risiko for værre mellemøreproblemer.
Virusinfektioner: Børn som har infektion i de øvre luftveje, vil ofte også have mellemøreproblemer.
Det er ikke sådan, at mælkeallergi giver mellemørebetændelse - det er ikke allergien, der er årsagen. Det er den hævelse, som ses af slimhinden i forbindelse med infektion i svælget og som også sker, hvis barnet ikke tåler mælken, der gør, at det eustakiske rør lukkes og der sker et undertryk i mellemøret. Da du ammer, så forebygger dette faktisk mellemørebetændelse. Jeg mener også, at der faktisk er en arvelig faktor, når man taler øreproblemer med mellemørebetændelse. Ligesom vi ser forskellige ud, så er vores øregang også forskelligt formet og her kan arvelighed godt spille ind... Hvorvidt I skal udskyde introduktion af mælk er I nødt til at få jeres læge til at vurdere.
Sovs kan være almindelig opbagt sovs - brun sovs, karry sovs, hollandaise sovs, bearnaise sovs, ostesovs osv. Men sovs kan også være uden mælk - du kan f.eks. lave en ren smørsovs eller du kan lave en tomatsovs, hvis I f.eks. skal have pasta en dag. Du kan i princippet svitse lidt grøntsager på en pande i lidt olie, f.eks. gulerod, peberfrugt, løg eller lignende - evt. tilsætte lidt hvidløg, tilsætte flåede tomater (gerne fra dåse) og til sidst blende det hele til en smagfuld sovs.
Der er ikke nogen officielle retningslinjer omkring forskellige former for nøddesmør, peanutbutter og lignende. Generelt tænker jeg, at nødder kan være en god kilde til f.eks. forskellige fedtstoffer og så længe der ikke er tale om hele nødder, så kan det være okay, som del af en varieret kost (børn under 3 år, må ikke få hele nødder). Prøv med lidt af gangen og se hvordan han reagerer på det. Flere og flere børn (og også voksne) får allergi overfor jordnødder og det kan her godt have noget at sige, hvor tidligt man introducerer dette i barnets mad. Man ved at for at udvikle allergi er det nødvendigt, at du har mødt det allergifremkaldende stof.
Med hensyn til forkølelse og nedsat appetit, så hænger de to ting desværre sammen. Det er vigtigt, at du hjælper ham med at få renset sin næse, så han har så frie luftveje som muligt. Det kan du gøre ved f.eks. at dryppe hans næse med isotonisk saltvand og bruge en næsesuger. Det kan ofte også hjælpe at give ham lidt lunt at drikke, lidt lun modermælkserstatning eller måske lidt tyndt blandet te (uden koffein). Det kan løsne lidt op for evt. slim.
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du prøver at give ham lidt af den mad, som du erfaringsmæssigt ved, at han er særligt glad for. Det er måske lettere at få lidt frugtgrød med lidt mme i ham, end grøntsagsmosen, når han ikke er helt rask og det vigtiste er, at han stadig får lidt at spise. Når han så er feberfri og næsen ikke længere løber helt så meget, så vender appetitten forhåbenligt tilbage igen:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske