Svar: Den første grød og dagssøvn
26. februar 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Babys mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)
Det lyder som om, at I efterhånden har fundet en god rytme, og det lyder super fint med 3 lure dagligt, hvoraf de to af lurene er lidt længere lure. Det er også helt okay, at I står parat og trille barnevognen lidt, når I fornemmer at han efter ca. 40 minutter er ved at vågne op. I hjælper ham videre i søvnen på denne måde og han har tydeligt brug for sin søvn og de længere lure, og det er helt okay, at I lige nu må gøre det sådan.
MEN, jeg tænker, at du dog har ret i, at der godt kan være en sammenhæng mellem, at jeres dreng får flaske i jeres favn og flyttes sovende til sin barnevogn. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at flytte ham lige før han sover helt, så han lige når at registrere, at han ligger i sin vogn. Det lyder dog svært hos jer, da han ofte spiser flasken i søvne og derfor er det et forsøg værd, at du nogle gange prøver at tilbyde flasken, der hvor han skal sove, så han netop falder i søvn der og ikke i favnen. Du fortæller, at I har prøvet det før, men uden større held, der sker ikke noget ved at prøve igen og se hvordan han reagerer på det nu.
Det lyder ikke som om, at du gør noget forkert - det lyder meget fint og omsorgsfuldt, det du fortæller. Jeres dreng har en alder lige nu, hvor han vil have tendens til at powernappe, ligesom han kan have svært ved at overgive sig til søvnen. Hans alder gør også at han kan virke lidt mere tryghedssøgende. Han er meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring jer og det gør, at han lige nu godt kan have behov for at være lidt mere i favn, være lidt mere på dit skød - og det er rigtig dejligt at læse, at du fornemmer netop dette behov, svøber ham, beroliger med dine hænder osv.:)
Jeres dreng er fysisk stor og har naturligt behov for meget mælk og også skemad. Det lyder som om, at I har ramt det rigtige tidspunkt at starte med smagsprøverne - han er mentalt klar, men hans mave er naturligt stadig lidt umoden. Det er derfor rigtig godt, at du holder mængden af skemad nede på max ½ dl af gangen og sammen med dette må du meget gerne tilbyde ham vand af kop. Derudover må du godt give ham lidt frugtmos, fordi det kan være med til at sætte lidt gang i maven f.eks. sveskemos, blandet sveske og æblemos, blommemos eller lignende. Du kan købe det færdiglavet eller du kan lave det selv.
Prøv også at variere mellem hirsegrød, majsgrød, risgrød, boghvedegrød osv. så han får lidt forskellige grødtyper og hans mave får lidt forskelligt at arbejde med - og start også gerne op med lidt grøntsagsmos. Prøv i første omgang med lidt ren gulerodsmos og prøv så at blande lidt andre grøntsager i hen af vejen f.eks. kartoffel, blomkål, squash, broccoli. Igen meget små mængder af gangen, så hans mave har mulighed for at følge med. Og stadig vand af kop sammen med.
Hvis han fortsat får hård mave, så kan det være nødvendigt at tilbyde ham lidt laktulose. Nogle børn har brug for det en overgang og kan så trappe hurtigt ud af det igen. Han må få 1 ml pr kg han vejer i døgnet og det virker ofte bedst, hvis du giver det morgen og aften. Da han vejer 9 kg, kan han i princippet få 4.5 ml morgen og aften. Du kan prøve at starte op med 2 ml og se, hvordan hans mave så reagerer på det. Laktulose gør afføringen blød, så det bliver lettere for ham at komme af med. Får han tynd mave, så skal der skrues ned i mængden af laktulose.
Du kan naturligvis også vælge at holde en pause med skemaden i nogle dage, for at se om det vil gøre en forskel, men jeg synes ikke umiddelbart pausen skal være for lang. Han lyder umiddelbart parat og du fortæller jo, at han øger sit mælkeindtag, så det lyder som om, at han har brug for noget som kan mætte ham lidt mere på sigt...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske