Brev:
Mad og nattesøvn til glad krudtugle
27. februar 2016
Alder:
6 mdr.
Mad og nattesøvn til glad krudtugle
Kære Helen
Nu er vi kommet på plads i vores nye hus, by og land. Vi er alle rigtig glade for at være her. Men vil gerne have lidt råd til lillebrors søvn og mad. Han har ligesom bare "fulgt med" i flytteperioden så vil gerne have lidt fokus på ham nu. Han er lige fyldt 1/2 år. Der har været værre aftener/nætter end nu og jeg har tit været ved at skrive, men har ikke haft tid. Så nu får du hele smørren.
- Meget glad, smilende, nem, tilpas (bliver fx ikke ked/sur hvis noget vækker ham. Kan nemt afledes).
- Meget aktiv! Har krøbet længe og kravler næsten nu. Kan lege længe selv.
- Er ikke kommet ind i en rutine med mad. Har givet grød til frokost en måneds tid men ikke konsekvent. Max 2-3 små skeer mens han rynker på næsen og ikke alle dage. Han vil helst selv lege med skeen. Har kun givet ham vand et par gange. Han er lige begyndt at sutte på agurkeringe og jordbær. Det er han helt vild med.
- Han er og har altid været rigtig god til dagslurene. Er vågen 2-2 1/2 time og bliver puttet i barnevognen med to sutter. Leger med sutten til han falder i søvn. Sover snildt 2-3 timer.
- Den tredje lur ligger oftest så sent at han først er træt ved 22 tiden. Han kan ikke bare springe den tredje lur over og sove til natten. Men han vil ikke ligge og lege selv om aftenen. Vil tumles og fjolles med. Han har den sidste måneds tid også taget en fjerde lur og så vågnet sen aften. Vi er begyndt at insistere på at det er nat, selvom han bliver sur.
- Jeg føler ikke mælken løber ordentligt til om natten. Han "beder" om det et par gange og bliver sur fordi det går for langsomt. Falder så i søvn og prøver senere. Oftest omkring 02:30 kommer mælken hurtigere og han sover så til 6:30. Men med mange opvågninger og ammeforsøg inden.
- Vi samsover og jeg ammer noglegange liggende men synes mælken løber bedre til siddende.
- Om dagen løber den også langsommere til end hidtil. Men når der først er tændt synes jeg der er mælk nok. Han sjatspiser ofte fordi det er mere interessant hvad storesøster laver. Måske tilbydes han bryst for ofte?
- Putteritual er bare nattøj på og amning. Han er for motorisk vild til "hyggeting".
Eksempel på dagsrytme som dog varierer
Vågner 6:30
Ammes 6:45
Tilbydes bryst
Sover 9-12
Får et par skeer mos og agurk
Ammes 12:30
Sover 14-15:30
Ammes 15:45
18:15 Rokkes til lur i mine arme så det ikke bliver for sent. Ofte med lidt bryst.
Vågner 19:15
21:30 ammes og leger i sengen
Fra 22 sover uroligt
02:30 ammes godt og sover tungt til 6:30
Mine spørgsmål lyder:
Er det ok at vi først kommer ordentligt i gang med mad nu og hvordan?
Er flaske en god ide for evt at gøre ham bedre/hurtigere mæt aften/nat? Opstart hvordan? (Min datter fik aldrig flaske)
Hvordan får vi ham til at sove roligt fra ca 20? Ved det kommer i perioder men han har været vågen til 21:30-00 siden han var 4 mdr.
Til sidst - hvad anbefaler du til røde tørre vinterkinder? (Der er ikke minusgrader her).
Håber ikke det var for rodet. Tak for tanker.
E