Svar: Mad og nattesøvn til glad krudtugle
27. februar 2016
Alder:
6 mdr.
Kære E
Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre, at flytningen er gået så godt. Det lyder som om at hele familien trives det nye sted :) Dejligt!
Jeg kan godt forstå, at du på grund af flytning og alt det nye ikke rigtig har fået skabt fast dagsrytme og fast indtag af skemad, men nu hvor jeres dreng er blevet 6 måneder, er det rigtig vigtigt, at I kommer igang. Han skal ret hurtigt øges til 3 måltider dagligt + mellemmåltider. Til alle måltider skal han tilbydes vand af kop og jeg vil anbefale dig, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og stadig tilbydes brystet, før han puttes til næste lur.
Det er super godt, at han er glad for at gumle på agurk og lignende. Det skal du udnytte og jeg vil anbefale at du nu starter hvert måltid med lidt mad i hånden. Sæt ham i den høje stol, tilbyde ham agurk, brødskorper eller lignende, som han kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. og følg så efter med lidt skemad.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Tilbydes bløde frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Tilbydes igen lidt bløde frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til første lur - og sover som nu ca mellem 9-12
Frokost 12.30: Tilbydes agurk, brødskorper eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. I løbet af de næste par uger begyndes med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 2. lur ca kl 14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og ammes også meget gerne om eftermiddagen.
Powernapper efter behov
Aften 18-19: Tilbydes igen agurk, brødskorper eller lignende i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos - og igen begyndes med kød eller fisk i mosen i løbet af de næste par uger. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 22 som nu
Nat 02.30: Ammes og sover videre
Som du kan se af min dagsplan, så skal der altså mere struktur på nu og mange små måltider hele dagen igennem. det er super med skemaden til frokost, start med at gøre dette til en fast rutine. Start herefter med grøntsagsmos til aften, lad udgangspunktet være den mad I andre spiser. Og når det går godt med grød til frokost og mos om aftenen, så starter du op med morgengrød. Stille og roligt introduceres så mellemmåltiderne. Du kan gå ret hurtigt frem, med den alder han har, men du skal naturligvis være opmærksom på, at hans mave fungerer, og at han trives.
Det er helt okay, at han stadig har brug for 3 lure, og at han derfor sover sent. Jeg tænker, at det vil ændre sig helt naturligt i løbet af den næste månedstid. I takt med at han begynder at spise mere skemad, få brystet før hver lur, bliver ældre og bruger sig selv mere aktivt i sine vågne perioder, så vil han naturligt ændre lidt rytme og sandsynligvis kunne springe dagens 3. lur over - og dermed vil han gå tidligere i seng. Det betyder, at han sandsynligvis vil kunne få en aftenrytme, der ser således ud:
Aften 18: Aftensmad
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Ammes
Tidlig morgen 05: Ammes
Og stadig skal han så her tilbydes morgengrød kl ca 07 som nu, så dagen starter på samme måde både nu og fremover. Tidspunktet for dagens start vil naturligt spille ind på resten af dagens forløb.
Der er ikke umiddelbart grund til at tilbyde ham flaske. Du har masser af mælk og det lyder som om at I begge er glade for amningen.
Med hensyn til hans vinterkinder, så vil det være godt, hvis du kan smøre dem med en fed creme - og dermed ikke en lotion.
Af hudplejemidler skelner man mellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er bedst at bruge om sommeren. Bruges den om vinteren vil det høje vandindhold forværre hudens tilstand, når det er frostvejr, og dermed gøre mere skade end gavn - fordi vandet fryser.
En creme indeholder mellem 20-30 % fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca. 70%. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt, hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.
En olie har et indhold på 100 pct. Fedtstof og virker derfor også klistret og fedtet på huden. Olie kan lægge en hinde på huden og forhindre fordampning. Olie kan f.eks. bruges i badevandet om aftenen, så det virker på barnets hud i løbet af natten.
Når det er vinter, kan børn godt have behov for lidt ekstra beskyttelse på kinderne og i ansigtet og har man et barn med frostkinder, så vil det være rigtig godt at vælge en fed creme, der både plejer og beskytter - det vil sige en creme med en fedtprocent helt oppe omkring de 70%. Da det ikke er frostvejr hos jer, så behøver din dreng ikke en creme med så højt et fedtindhold, men creme er stadig at foretrække fremfor lotion på denne årstid, og når hans kinder er meget tørre...
Derudover vil det være en rigtig god idé at vælge et produkt, som ikke indeholder parfume, farvestof eller parabener.. I DK kan man gå efter f.eks. svanemærkede produkter, mon ikke du kan få noget lignende, hvor du bor.. Prøv at spørge på apoteket.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke! :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske