Brev:
Urolige nætter 20 mdr - drømme?
27. februar 2005
Alder:
20 mdr.
Urolige nætter 20 mdr - drømme?
Hej Helen
Min lille søn på godt 20 mdr sover utrolig uroligt i øjeblikket. Han har haft længere perioder med maveondt og også noget sygdom, der har gjort at han har sovet meget hos mig, men han har også haft nætter hvor han ikke har sagt en lyd hele natten, så jeg tror ikke at opvågningerne er vanebetingede.
Han græder ofte kun kort og sover så videre, inden vi når ind til ham. Nogle nætter er det hver halve time, andre er det kun engang imellem.
Det hjælper altid at sove i vores seng, men vi synes efterhånden at vi vil have sengen for os selv (jeg sover dårligt, da han vil ligge med sin kind OVENPÅ min kind, hihi) og fordi vi heller ikke vil have det til at blive en vane. Dermed ikke sagt at han ikke kommer ind hos os - det gør han selvfølgelig hvis han virkelig har et behov, men ofte handler det mere om at jeg er træt om natten og så er det bare nemmere at hive ham ind hos mig end at sidde lidt ved hans seng i kulden :-)
Nogengange hjælper det hvis en af os lægger os i værelset hos ham på en drømmeseng og bare siger noget når han begynder - så falder han til ro igen.
Han kan begynde at skrige pludseligt og holde op igen efter et øjeblik....
Kan det mon kun være tryghed han har behov for eller går han igennem en såkaldt "drømmealder" lige nu?
En anden årsag kunne måske være:
Hans far arbejder hver anden uge væk fra hjemmet og indtil nu har min søn altid bare accepteret det uden at spørge noget særligt. Nå, nu er far der, dejligt, nå, nu er han der ikke...
Men de sidste par uger er han blevet MEGET glad for at se far og har hængt meget på ham mens han var her og spurgt efter ham hele ugen han var væk (har også nu lært at sige FAR). Han er ikke ked af at han er væk, men meget opmærksom på det. Når far kommer hjem bliver han også HELT vildt morsyg. Nu græder han hjertensskærende når jeg går hjemmefra, selvom far er hjemme og der kan gå optil en time hvor han med mellemrum græder og peger på døren - det er som om hans hukommelse har taget et spring og er blevet længere. Han vil gerne i vuggestue og siger bare hej hej til os når vi afleverer, ingen gråd der. Men det er han selvfølgelig også vant til. Han ser mig gå hjemmefra højst et par gange om måneden, så det er ikke så ofte....
Kan hans "besættelse" af mor (uden at det af den grund går ud over kærligheden til far) komme sig af at han pludselig er blevet opmærksom på at far forsvinder længere tid ad gangen, og at han så måske tror at mor også gør det? Han er jo klart mest knyttet til mig fordi jeg ALTID er der, har ham når han er syg osv, hvor far kun er det hver anden uge og selvom han er en vidunderlig far der er rigtig meget sammen med sin søn i den uge, så er det jo stadig mig er er "hovedforsørger"....
Og kan det hele have noget med de urolige nætter at gøre? Eller er det mon blot dagens oplevelser der bliver bearbejdet i drømme og normalt for alderen?
Kan jeg gøre noget ved noget af det eller må jeg bare fortsætte med at give tryghed og kærlighed så godt jeg kan? Det skal lige siges at han ER en kælepotte og ikke hører til de børn der løber ud i verden uden at se sig tilbage. Han ved altid hvor mor er - og jeg må indrømme at det er skønt og jeg nyder det så længe det varer.... der skal tidsnok komme et tidspunkt hvor han ikke gider mig mere...:-)
Knus Iben