Svar: Urolige nætter 20 mdr - drømme?
27. februar 2005
Alder:
20 mdr.
Kære Iben
Du har næsten svaret på dit spørgsmål selv, for din dreng er netop i en alder, hvor han drømmer mere og hvor børn netop ofte begynder at få mareridt og i drømme kan vågne op med et skrig. Det er også rigtigt at drømme er bearbejdelse af dagens oplevelser og man kan jo sige at din drengs dage jo kan være meget forskellige, fordi far 'kommer og går'.
Med den alder din dreng har forstår han endnu ikke tid og kan derfor ikke forholde sig til at far kommer igen på søndag. Han glemmer ham ikke, men du ved også fra dig selv at det kan være rigtig svært at forholde sig til noget, hvis der ikke er nogen tidshorisont. Større børn mestrer dette langt bedre og kan derfor også bedre finde ro ved tanken om at far jo er et andet sted og at han kommer igen. De kan sågar ringe til ham og høre at han stadig er der. Det kan en lille dreng på 20 mdr ikke.
For ham kan det være en god idé med et billede album, både hvor der er billeder af ham selv og af far og af dem begge sammen. Også gerne billeder af fars bil, hvis han nu er taget af sted i den. I løbet af dagen vil han kunne finde glæde ved at se billederne og dermed få viden om at far stadig væk er der og kommer igen.
At din lille dreng er så glad for sin mor og jo både godt og helt naturligt. Det er dog også rigtig dejligt at I oplever at han virkelig har brug for far og for at spejle sig i ham, som jo er samme køn. Det bliver mere, jo ældre jeres dreng bliver og det er kun tegn på en helt naturlig og sund udvikling.
Det er det også når han tjekker tilbage til dig og nyd kun at han gør det. Endnu har han ingen fare-fantasi, dvs han har ikke viden om at når han kravler op på rutche banen, så kan han faktisk falde ned og slå sig - verden ligger åben for ham og han har masser af udforskningstrang, så at han er lidt forsigtig er kun fint. Du støtter ham og hjælper ham videre ud i verden, ved at være den der tænker på farerne og passer på ham, samtidig med at du opmunterer ham til at prøve forskellige ting.
'At opmuntre til' er ikke det samme som 'at presse til' og det skal være en balance imellem at lade ham prøve selv og guide ham. Du skal ikke sammenligne ham med de andre børn 'du kan da løbe derhen ligesom den anden dreng' - sammenligninger duer ikke til noget! Derimod så hjælp ham med at tage kontakt ved at du går med og guider.
Det andet meget svære, især som mor, er at du skal passe på ikke at pylre - 'uh...pas nu på' 'neiii, ikke så højt'. Altså den svære balance imellem at du på den ene side ved bedst og skal beskytte ham, men på den anden side også skal give ham mulighed for den udfordringstrang han har.
Det var lidt tanker til at arbejde videre med. Drømmene, tryghedsbehovet, mor-far-relation - det hele hænger sammen med hans alder og han lyder til at være en fin dreng:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske