Brev:
Mad og søvn, 6 måneder
1. marts 2016
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn, 6 måneder
Kære Helen.
Tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål.
Som jeg tidligere har skrevet til dig, har min søn haft ondt i maven siden han var to uger gammel. Nu er han lige blevet 6 måneder, og i de sidste 3 uger er det heldigvis begyndt at gå bedre med maven. Han har været godt i gang med skemad i noget tid, og vi har oplevet det sådan, at jo mere skemad han har spist, desto bedre er det gået med maven.
Nu er det så desværre sådan, at han for nogle dage siden er holdt op med at ville spise skemaden. Han kniber simpelthen munden sammen. Det er kommet ret pludseligt, og vi kan ikke rigtig lure, hvad det er, der gør ham afvisende. Jeg har kigget lidt på de svar, som du har givet til forældre i samme situation. På baggrund af disse har vi prøvet at holde den faste rytme omkring måltiderne - også selvom der kun er røget to skefulde ned. Vi prøver alle mulige former for grød og mos, lader ham gnave i rugbrødsbjælker og agurkeskiver (det vil han gerne). Er der andet vi kan gøre?
Manglen på mad viser sig selvfølgelig om natten, da han er mere mælkesulten, end han plejer at være, men jeg prøver også her at følge en fast rytme med 6 amninger i døgnet. Vores plan for mad og søvn ser sådan her ud:
6.30: ammes og sover videre
7.30: vågner og vi står op
8.30: han får lidt frugtmos og rugbrødsbjælker (han har aldrig haft særlig meget appetit på dette tidspunkt).
9.30: ammes og puttes til lur
12.00: grød med frugtmos + agurk og rugbrødsbjælker
13.30 ammes og puttes til lur
15.30: grød med frugtmos el. grøntsagsmos med kød/fisk
17.00: ammes og sover kort lur
18.30: grøntsagsmos med kød/fisk + agurk og rugbrødsbjælker
19.30: ammes og puttes til nat
24.00: ammes og sover videre
(I disse dage får han så også mad ca kl 3, men jeg prøver at udfase denne amning)
Jeg håber du kan hjælpe med et par gode råd om skemad og en eventuel justering af vores dagsplan.
Tak og venlig hilsen
Marie