Svar: Mad og søvn, 6 måneder
1. marts 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at det går bedre med jeres drengs mave, og at skemaden faktisk har haft en positiv effekt på maven:)
Mælkeindtaget kan naturligt spille ind på jeres drengs behov for og lyst til skemad, og det er derfor rigtig fint, at du nu er opmærksom på, at antallet af amninger nok skal sættes lidt ned.
Derudover tænker jeg, at det nok også handler om, at jeres dreng har brug for nye smagsoplevelser. Han er 6 måneder, vil rigtig gerne gumle og sutte på agurk, rugbrødsbjælker og lignende og det er super godt, men han har nok også brug for mad, der smager af mere. Jeg tror faktisk, at han er kørt lidt træt i skemaden og at du derfor skal udnytte, at han nu hvor han er 6 måneder, må få stort set alt.
Du må gerne variere mellem de forskellige grødtyper og meget gerne prøve med både havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Sidstnævnte kan du selv lave ved at blande forskellige gryn, mel og flager.
Du må også meget gerne variere grøden til at tilsætte lidt forskellig frugtmos eller bærmos og du kan variere mellem kogt frugtmos og frisk frugtmos. Du kan f.eks. rive en pære eller et æble meget fint og komme dette direkte på grøden, for at variere smag og konsistens yderligere.
Også grøntsagsmosen skal nu varieres, og han må få alle typer grøntsager: Han kan få kartoffel, blomkål, gulerod, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, kål af forskellig slags, selleri, pastinak, persillerod osv.
Rodfrugter smager af noget og mange børn kan rigtig godt lide dette så det kan være en god idé at lave f.eks. en rodfrugtmos hvor du blender f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - kog det mørt, hæld lidt af kogevandet fra og blend det med lidt fedtstof og evt. lidt modermælkserstatning. Grøntsager som selleri, spinat, fennikel og rødbede bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen da disse grøntsager har et højt indhold at nitrat. Hvis I en dag skal have laks og spinat eller laver en kartoffel/selleri suppe eller lignende, hvor en af de nævnte grøntsager udgør en større del, så må han meget gerne få det, men der bør så gå 14 dage imellem at han så atter tilbydes nitratrige grøntsager.
Jeg kan se, at du er begyndt med lidt kød eller fisk - og det er super! Det skal være kogt eller lavet i ovnen. Hakket kød er lettest at bruge i starten, fordi det let moses ud, enten med en gaffel eller igennem en persillehakker eller blender. Hakket kød kan være kylling eller kalkun som er mildt og godt at begynde med, men også svinekød, oksekød, lammekød osv. alt kan bruges - det handler om at variere og meget gerne lade hans mad tage udgangspunkt i den mad, som I andre spiser :) Brug også gerne indmad som lever og hjerter i hans grøntsagsmos eller bland det i farsen, når du laver kødboller. Indmad har et højt indhold af jern.
Fisk kan også koges eller det kan steges i ovnen, og det moses meget let med en gaffel. Du kan give laks, makrel, sild, torsk, rødspætte, torskerogn osv. Det er godt at variere mellem forskellige typer fisk - brug gerne både frisk frisk og fisk fra frost. Eventuelle fiskeben skal naturligvis fjernes.
Det er en god idé at holde sig til tommelfingerreglen om, at grøn ikke udgør mere end to af dagens måltider. Resten bør være grøntsagsmos, kød, fisk og frugt.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan starte hvert måltid med lidt mad i hånden. Sætte ham i den høje stol, lade ham gumle, gnaske, opbløde med spyt osv. Det at sidde med noget i hånden, styrker ham mundmotorisk og samtidig gør det ham opmærksom på og giver lidt fornemmelse af, at nu er det spisetid. Imens han gumler, gør du derfor skemaden parat og så kan du sætte dig ved bordet sammen med ham og tilbyde ham lidt med skeen, samtidig med at han også selv får lov til at gumle lidt videre på sin "håndmad":)
Med hensyn til dagsplanen, så vil jeg anbefale, at du forsøger at rykke amningen kl 03 til kl 05 i stedet. Så du kan springe amningen kl 06.30 helt over. Jeg får lidt på fornemmelsen at morgenamningen mætter så godt, at den fjerner appetitten langt op af formiddagen. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan undgå at amme kl 06.30 og tilbyde et rigtigt morgenmåltid i stedet.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt bløde frugtbåde og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur som nu ca. 9.30
Frokost 12: Tilbydes agurk og ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos - og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet mos eller du kan købe færdiglavet babymos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt bløde frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til powernap
Aften 18.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Ammer du fra et eller fra begge bryster, når du ammer? Det kan være en god idé, at du f.eks. tidlig morgen og før formiddagsluren "kun" ammer fra et bryst. Han får stadig en del mælk/væske på denne måde, men ikke så meget, at der ikke er plads til skemaden. Aften og sen aften må du dog gerne amme ham fra begge bryster, for at fylde ham lidt ekstra op til natten.
Når det bliver tid til at skære amninger fra, så vil det være amningen før formiddagsluren og amningen om eftermiddagen (før 3. powernap) som forsvinder først. Det vil ofte være passende i 7 måneders alderen, men alt efter hvor meget mælk jeres dreng indtager og hvor meget du fornemmer det påvirker hans indtag af skemad, så kan det godt være, at du skal prøve at skære lidt ned i antallet af amninger før - det må tiden vise:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og får lidt idé om, hvordan dagen bedst skrues sammen fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske