Svar: Nægter pludselig skemad - 7 mdr.
27. februar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Bonnie
For det første skal du jo ikke undskylde at du skriver - det er jo hele idéen med en brevkasse:o)
Dernæst vil jeg sige at det jo er svært for mig at sige, hvad der sker hos jer lige i øjeblikket. Hvor er din egen sundhedsplejerske henne i billedet? Jeg spørger fordi det måske kunne være en god idé at få hende til at vurdere, hvor langt din dreng er henne rent motorisk og udviklingsmæssigt. Altså hvilken slags mad, han er parat til at få.
Du skriver at han er for tidlig født, hvilket jo godt kan spille ind sådan rent modenhedsmæssigt. Du skriver dog også at han har kunne spise rigtig godt, lige indtil for nylig.
Jeg tænker at der umiddelbart er to muligheder. Den ene er at du går tilbage til lidt mere fin skemad, evt. fordelt på 3 måltider og derudover flaske, så du også er sikker på at han får næringen fra erstatningen. Du skriver at han er glad for flasken og det er fortsat også vigtigt at du bibeholder denne. Samtidig kan 3 måltider skemad være passende således at han ikke presses alt for mange gange i løbet af dagen, men kan spise på tidspukter, hvor du også spiser (morgen, middag og aften). Her kan han sidde i sin høje stol.
Den anden mulighed er at du prøver at gøre det modsatte og give ham mere findelt kost. Altså at hans protester går på at han ikke længere gider skemaden alene, men har brug for at kunne spise selv. Du kan derfor prøve at udstyre ham med en gaffel og lade ham spise med gaffel og med fingrene. Hvis han selv får lov til at eksperimentere, så kommer madlysten forhåbentlig igen.
Får han ikke nok på denne måde, så må du gøre begge dele, altså give ham grød/mos med ske, samtidig med at han selv får lov til at spise små stykker mad af en tallerken.
Det med opkastningerne, som han også er begyndt på lyder umiddelbart lidt specielt, da du beskriver det som værende en bevidst handling? Det er også derfor jeg synes det kunne være en god idé at sundhedsplejersken kom ind i billedet.
Da han er småt spisende, så sørg for at give ham så energitæt mad som muligt og tilsæt gerne lidt ekstra fedtstof.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske