Svar: Spiser lidt men mange gange
8. marts 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Baby Sams mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt høre se ud af dagsplanen, at jeres dreng spiser mange flaskemåltider i løbet af et døgn - og at han ikke spiser ret meget i hver flaske. Men det lyder som om, at han trives med det... Du fortæller, at han tabte sig i starten, og at dette naturligt stadig sidder i dig, det gør dig ekstra opmærksom på at sikre hans behov. Men han vokser og trives som han skal nu. Han optager næringen fra sin mad og mælk rigtig godt og mangler som udgangspunkt ikke noget - så måske har han bare behov for at spise lidt af gangen... hvis du ammede ham, ville du naturligt ikke vide, hvor meget han reelt tog, men måtte gå ud fra hans vægt og trivsel. Når han får flaske, så kan det give ro, at vide hvor meget han drikker - men det kan så også være foruroligende, når han ikke drikker så meget af gangen. Samlet når han dog op på en liter mme i døgnet, og det er super!
Spørgsmålet er dog, om du mon kan få ham til at drikke større mængder af gangen, så antallet af flasker kan blive sat ned... du spørger om du kan øge hans mælkeindtag - og jeg tænker, at det vil være et forsøg værd, at øge mælkeindtaget i hver flaske, måske er det også det, du mener:)
Jeg tænker, at skemaden vil hjælpe jer her. I takt med at han får skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig fint at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur, sammen med vand af kop - og så tilbydes flaske, før han puttes til lur igen. Flasken indgår på den måde som en fast del af hans putteritual og den kommer naturligt til at ligge måske 1-1.5 time efter indtag af skemaden. Det vil sige, at der hvor han lige nu tilbydes flaske, når han vågner, og flaske igen før han puttes, vil du fremover kunne tilbyde skemad og vand af kop, når han vågner - og det er sandsynligt, at han så vil drikke lidt mere af flasken, før han så puttes. Måske ikke svarende til to flasker, for skemaden fylder jo også noget, men måske vil han spise ¾ dl. skemad og efterfølgende så drikke 150 ml mme. Jeg tænker derfor, at tiden på den måde arbejder for jer:)
Og ja - jeg synes derfor også at I skal bibeholde skemad to gange dagligt - frokost og aften. Og det er rigtig fint, at I lige nu holder mængden på ca. ½ dl. til måske ¾ dl, hvis han virker til at kunne kapere dette... Når han bliver 6 måneder, vil det ofte være passende at øge til 3 måltider dagligt - morgen, frokost og aften. Først når han er 7 måneder, vil skemaden begynde at erstatte antallet af flasker.
Derudover vil jeg anbefale, at I om aftenen prøve at give ham flaske, skifte ham og derefter tilbyde flasken igen, for at se om du på den måde kan øge hans indtag lidt. Måske kan det hjælpe at bade ham om aftenen, så han får en flaske før badet, og dermed har noget at forbrænde, og så får en flaske efter badet i forbindelse med at han skal puttes...
Holder du pauser undervejs i flaskegivningen? Det kan godt være, at du ikke skal holde pause, men lade ham selv styre det. Hvis du først har fjernet flasken, så er det ikke sikkert, at han vil have den igen - og derfor spiser mindre. Prøv derfor at lade ham selv spise og styre det - hvis han altså ikke allerede gør det :)
Måske er det tid til at skifte til en større flaskesut eller en flaskesut med flere huller, f.eks. en vællingesut. Det kan gøre at mme løber hurtigere til ham, så han på samme tid får mere mælk...
Det kan også være en overvejelse værd, om han måske skal tilbydes en anden type erstatning, så han får en ny smag og derfor måske er mere interesseret i erstatningen. Nogle børn løber lidt træt i smagen og har brug for variation af mme en gang imellem for netop at drikke mere...
Derudover tænker jeg, at hans uro om natten sandsynligvis også skyldes alder og udvikling. Han er langt mere bevidst nu. Han følger rigtig godt med, vil rigtig gerne opleve, stimuleres, mærke og undersøge - og samtidig så bliver det hele også let for meget. Der skal ikke så meget til, før han bliver overstimuleret og træt...
Han skelner mere og mere tydeligt mellem om I er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed. Rigtig mange børn vil faktisk i denne alder godt kunne begynde at vise afstandstagen overfor fremmede, de græder, hvis en bedsteforældre eller lignende kommer for tæt på, tager dem op osv. De har det bedst på mors eller fars arm og det er trygt at observere verden derfra.
Motorisk bliver han stærkere, bruger sine hænder mere bevidst, begynder at trille omkring - han vågner om natten, fordi han drømmer og bearbejder alle dagens oplevelser, men vågner også, fordi han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen.
Så en del af uroen hænger altså også sammen med hans alder... igen arbejder tiden lidt for jer:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver dig lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske