Svar: Ris i babymad på glas
9. marts 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :)
Det er korrekt, at der i meget færdiglavet babymad indgår ris. Netop ris har en fin konsistens og en mild smag, og derfor noget som rigtig mange små børn godt kan lide, samtidig med, at de giver barnet fornemmelse af bid og tyggemodstand.
MEN i 2013 kom Fødevarestyrelsen med nye retningslinjer om ris - dette galt både ris i (baby)mad, riskiks og risdrik.
Retningslinjerne lyder:
"Ris kan sagtens indgå i en sund kost, men variation er vigtigt, og barnet bør ikke få risgrød eller ris hver dag. Risdrik og riskiks bør alle børn derimod undgå."
Ris og risprodukter indeholder arsen. Arsen er et grundstof, som findes både uorganisk og organisk - og man kan ikke udpege ris fra bestemte lande som mere eller mindre arsenholdige. Hvor meget arsen risene indeholder afhænger af jordforholdene.
Uorganisk arsen kan være kræftfremkaldende, hvor organisk arsen vurderes uproblematisk. Hvis man udsættes for uorganisk arsen gennem mange år, vil det kunne øge risikoen for kræft.
Som udgangspunkt er arsen ikke farligere for børn end for voksne, men på grund af børns høje indtag af fødevarer i forhold til deres kropsvægt kan indtaget blive betydeligt højere end voksnes...
Så tilbage til dit spørgsmål - ris i færdiglavet babymad:
Retningslinjerne om at barnet ikke bør tilbydes ris hver dag, gælder uanset om barnet tilbydes hjemmelavet mad eller færdiglavet mad. Og det er her vigtigt at være opmærksomme på, at der sagtens kan være ris i f.eks. fuldkornsgrød eller speltgrød, ligesom der også kan være ris i forskellige grøntsagsretter, som du køber på glas. Derfor er det vigtigt, at du ikke dagligt tilbyder din dreng grød eller mos, som indeholder ris.
Håber du kan bruge dette videre - fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske