Svar: Rytme, grød mv
11. marts 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Esthers mor
Tak for dit brev, - hvor dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage og beklager svartiden i øjeblikket :)
Det lyder som om, at jeres lillesøster stortrives og er rigtig godt igang med skemaden. Det kan godt være, at dine øvrige børn har spist meget store portioner, men der er absolut intet unormalt i, hvis Esther "kun" spiser 1 dl. af gangen. Nogle børn spiser meget, og andre spiser mindre. Det vigtigste er, at hun spiser varieret, og faktisk er det derfor bedre at spise 1 dl. tre gange dagligt og derved få en variation af grød og mos, end at spise 3 dl på en gang...
Den dagsplan du sender ser rigtig fin og alderssvarende ud. Det er super flot, hvis du kan få hende til at spise mellem 1-2 dl. skemad, sammen med dette skal hun tilbydes vand af kop og så er det fint, at du ammer hende ca 1.5 time efter - før hun så puttes til lur. Når du skaber en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og ammes før hun puttes til næste lur, så sikrer du hende plads til begge dele i maven. Og lige nu skal mælkeindtaget fortsat fylde en del. I følge din dagsplan, så ammes hun 5 gange i døgnet og det lyder helt perfekt.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen stadig have brug for 6 amninger i døgnet, frem mod 7 måneders alderen trappes så ned til 5 amninger og i 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 amninger. Jeg anbefaler, at disse fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at de to amninger, der ligger formiddag og eftermiddag i 6 månedersalderen trappes ud i 7 måneders alderen og i stedet gives her et lidt større mellemmåltid.
Jeg vil derudover anbefale dig, at du begynder at tilbyde hende mad i hånden. Det vil styrke hende mundmotorisk, samtidig med at det vil forberede hende på at det er spisetid og dermed være mere klar til skeen, når du kommer med den. Hun kan tilbydes bløde frugtbåde, agurk, ristede rugbrødsbjælker - starte hvert måltid med at sætte hende i den høje stol, tilbyde hende lidt at gumle på, opbløde med spyt og så følge efter med skemaden og vand af kop.
I følge din dagsplan, så ammer du ikke tidlig morgen - og hvis det fungerer bedst for jer på denne måde, så skal du naturligvis fortsætte sådan. Men, jeg tænker at fremover, vil det være rigtig fint med en tidlig morgenamning, fordi den gør, at du så kan fjerne formiddagsamningen og dermed give bedre plads til mellemmåltid om formiddagen og også sikre plads til frokosten i maven... Når det så er sagt, så er der nogle børn, som trives bedre med at bibeholde amningen formiddag fremfor tidlig morgen og igen skal du derfor gøre det, som passer dig og din datter bedst.
Din datter har også stadig brug for 3 lure, hun er kun lige blevet 6 måneder og det er helt okay at du putter hende til tre lure dagligt. Men i takt med at hun bliver ældre, så vil hun sandsynligvis kunne holde sig lidt mere vågen i længere tid og også begynde at sove en lille smule mindre om dagen. Det betyder, at hun i løbet af den næste måneds tid måske vil begynde at kunne sove formiddagslur senere end nu og dermed også sove middagsluren senere - hvilket igen betyder at dagens 3. powernap måske springes helt over - og det giver en lidt anden rytme.
For mange vil en dagsplan i 6-7 måneders alderen derfor se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med f.eks. havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur (denne amning trappes ofte ud i 7 måneders alderen)
Frokost 11: Tilbydes rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30-13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Powernappen kan måske springes over og i 7 måneders alderen ammes heller ikke længere her. I stedet tilbydes grød som mellemmåltid eftermiddag.
Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos - og også her begyndes med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun så ofte ammes igen...
Jeg ved godt, at denne plan følger nogle lidt andre tider, end jeres nuværende plan, men jeg tænker at tiden faktisk arbejder lidt for jer og at rytmen måske af sig selv vil begynde at ændre sig lidt... Derfor tænker jeg, at du ikke skal forsøge at ændre så meget lige nu - din datter trives rigtig godt og hun lyder ikke til at mangle noget, hverken mælk eller skemad, så lige nu ville jeg se tiden lidt an...
Jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den kan du finde dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra den første skemad og til hun er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - der står "ny revideret udgave" på forsiden, den er fra 2015 :)
Når du skal trappe ud af amningerne, så sker det gradvist ved at du øger hendes indtag af skemad, tilbyder mellemmåltider, vand af kop - som alternativ. Nogle gange går det fint med dette fra den ene dag til den anden, andre gange må man trappe ud ved at tilbyde brystet mindre og mindre. I stedet for at amme fra begge sider, kan du f.eks. nøjes med at amme fra et bryst. Du kan også afkorte amningen mere og mere, så hun på den måde får mindre og mindre mælk.
Du må meget gerne give hende mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Når du laver grøntsagsmos, så brug gerne de grøntsager, som I andre spiser. Nogle børn bryder sig ikke om kartoffel, så prøv evt. at undvære dette i mosen et par gange. Det kan også være en fordel at bage grøntsager i ovnen, det er med til at trække sødmen frem, når du så efterfølgende laver dem til mos:)
Håber du kan bruge dette videre, og jeg glæder mig til at følge jer fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske