Svar: Morgen kl 04.30
28. februar 2005
Alder:
14 mdr.
Kære Gitte
Det er meget tidligt i længden at vågne kl 4.30, så jeg kan godt forstå at du ville ønske det anderledes og mon ikke det kommer med tiden:o)
Du skriver at I har forsøgt at trække tiden om aftenen uden resultat og i princippet skal børn også lægges til at sove, når de er trætte. Hvis barnet når at blive overtræt, så kan det skabe meget dårlige søvnvaner.
Det kan dog godt være en god idé at du forsøger langsomt at ændre lidt på tiderne, både i løbet af dagen og i løbet af aftenen, så du således får rykket hans rytme lidt.
Du kan måske forsøge i starten kun at skyde lurene 15-20 minutter, for langsomt at få det hele rykket 1-1½ time. Jeg tænker at din dreng så kunne vågne kl 6, sove formiddagslur kl. 9.30, sove igen om etermiddagen og så blive lagt i seng kl 20.
Det er svært at forlange at han skal sove meget længere, når han kommer så forholdsvis tidligt i seng.
Efterhånden som han bliver ældre vil hans søvnmønster også ændre sig og han vil kunne nøjes med en enkelt lur i løbet af dagen. Jeg tror derfor at det hele vil ændre sig i takt med dette.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske