Svar: Modermælkserstatning i mad, 13 mdr
28. februar 2005
Alder:
13 mdr.
Kære Fie
Der er ingen ernæringsmæssig grund til at fortsætte med erstatningen i maden og detil kommer at det jo er en del dyrere at bruge erstatning i mad, men at du fortsætter lidt endnu, tror jeg umiddelbart ikke der sker noget ved.
Jeg synes dog ikke du skal fortsætte sådan det næste ½ år, de kan sagtens få havregrød lavet på vand og komælk og i takt med at de bliver ældre behøver jo heller ikke at få grød til natten. (Selv om jeg godt kan læse at det er sådan det fungerer bedst hos jer i øjeblikket).
Har du netop købt en bøtte erstatning, så brug den færdig, men jeg synes ikke du skal ile ud og købe en ny.
Med hensyn til at lave grød og undgå at det brænder på, så lad gryn og vand koge i gryden først, når det har kogt i 2-3 minutter, så tag gryden af varmen og tilsæt her fedtstof og mælk. Den køleskabskolde mælk gør også at grøden hurtigt bliver tempereret.
Havregrød kan også nemt lavet i mikroovn. Her kommer du gryn i en lille skål, hælder vand over, giver det ca 1-1½minut, tager det ud og kommer fedtstof og mælk i.
Jeg anbefaler fedtstof i havregrød, fordi det er med til at give smag, men i princippet behøver du ikke tilsætte ekstra fedtstof til maden længere, med den alder dine piger har nu.
Med hensyn til mælk, så skal de have ca 500ml mælk dagligt og det er både den mælk de drikker af en kop, samt hvad de ellers får, - f.eks. en portion yoghurt. Det anbefales at man giver børn fra 1-3 år letmælk, så med mindre de er tynde og har bruge for ekstra energi så kan du give dem letmælk i stedet for sødmælk. Ellers ser det helt fint ud:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske