Svar: Mad og mælkemængde 9 mdr
28. februar 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Susan
Umiddelbart lyder det ikke så tosset. Man kan sige at efter 9 mdr´s alderen (koorigeret er dine dog ikke så gamle), så er det i orden at sødmælk og sødmælksprodukter kan gives i større mængder og blive hovedparten af barnets mælk. Og din dreng spiser jo yoghurt.
Det vil være godt at du fortsat fik ham til at spise 4-500ml erstatning, så hans jernbehov også blev dækket ind, men derudover synes jeg det er okay at han får mælk i form af yoghurt og at det indgår i den øvrige mad. Deet vil være fint at du fortsat tilbyder ham flaske 3 gange dagligt (morgen, middag, aften).
Jeg kan se på den beskrivelse af mad du sender mig, at din dreng fortsat får en del moset mad. Det kunne være ønskeværdigt at du begyndt at give ham lidt mere fast føde, ikke nødvendigvis rugbrødshapsere, hvis han endnu ikke er til det, men at du f.eks. mosede grøntsager med en gaffel og også gav ham mad i hånden som han kunne sidde med. For at vænne ham til rugbrødssmagen kunne du prøve at give ham øllebrød, hvilket også kan serveres med mælk på.
Du skriver at du har tvillinger og måske spiser begge børn ens, eller den ene kan være længere fremme end den anden. For at tage hensyn til at de er fortidligfødte giver jeg dig her en plan for et barn på 8-9 mdr.:
Morgen: Flaske
Formiddag: Øllebrød/havregrød eller anden grød med frugt
Frokost: Små rugbrødshapsere, hvis de kan klare det, med smørbart pålæg, evt suppleret med yoghurt eller grøntsagsmos
Eftermiddag: Flaske, evt. en bolle med smør og frugt i små stykker
Sen eftermiddag: Flaske kan også gives her eller du kan give brød, frugt, yoghurt - det kommer an på hvad der er spist om eftermiddagen.
Aften: Aftensmad som den øvrige familie, dvs kød, fisk, grøntsager i små stykker, evt. moset. Gerne ris og pastaskruer. Dessert kan være frugtgrød med mælk
Sen aften: Flaske.
Du kan bytte rundt på måltiderne og tidspunkterne, som det passer ind i jeres dagsrytme med formiddags- og eftermiddagslur. Du skal dog renge med at et barn på 8-9 mdr har behov for 4-5 måltider mad med vand/mælk til af kop og derudover 3 x flaske eller bryst.
Håber det er til at finde hoved og hale i:o)
Fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske