Svar: Stor appetit - knap 8 måneder
20. april 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :)
Det er som udgangspunkt bedre at tilbyde mindre og flere måltider, end at give få og store måltider. Når man tilbyder barnet "lidt og tit", så sikres der stadig plads til mælk i maven, og samtidig får barnet en større variation af fødevarer. Derudover sikres barnets energibehov godt, når der gives ca 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider dagligt.
Børn spiser dog meget forskelligt, nogle spiser meget, og andre spiser mindre. Små børn kan også have svært ved helt at fornemme mæthed og sult, så nogle børn spiser bare det hele og har ligesom ikke nogen stopknap, hvorfor man kan være nødt til at hjælpe dem med at regulere appetitten lidt - men samtidig skal barnet naturligvis have, hvad det har behov for:)
Så... hvis jeres dreng kan spise mere end 2 dl og stadig drikker sin mælk, har plads i maven til mellemmåltider og generelt spiser varieret, trives og vokser godt, så må han gerne få lidt større portioner. Men hvis du fornemmer, at de store portioner spiller ind på hans øvrige indtag af mad og væske/mælk, så kan det være bedre at give ham lidt mindre hver gang - og så supplere mosen med lidt mad i stykker, så han får lov til også at tygge, bearbejde føden, øver sig i at spise selv osv. Det er også en måde at han lærer mæthed på, at han netop selv får lov til at spise, måltidet tager lidt længere tid og maden bliver ikke bare "kørt ind i munden", hvis du forstår, hvad jeg mener.
Et forslag til en dagsplan til et barn på 8 måneder kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Mad der smager af noget, og der skal være både mos og mad i stykker, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød (kan også få en banan, hvis han ikke er så meget for grød), og får herefter børstet tænder
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Jeg håber, du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt idé om hans behov, nu når han bliver 8 måneder :) Indtil han bliver 8 måneder, vil det være godt at du ammer ham 4 gange, så han også ammes tidlig morgen - og godnatgrøden/banan introduceres først i 8 måneders alderen....
Rigtig meget held og lykke! Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske