Svar: Nattesøvn 4 mdr
28. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
For det første skal du ikke tilbyde din datter vand i løbet af natten. Så længe hun ikke er ældre skal hun tilbydes mælk, så du er sikker på at hun får næring nok. Tidligst efter 6 mdr´s alderen kan du tilbyde vand om natten.
For det andet, så tror jeg at der ganske sikkert er noget 'hygge og samvær/tryghed' i det at hun vågner og gerne lige vil die kortvarrigt hos dig i løbet af natten. Du kan ikke forvente at hun sover natten igennem, rigtig mange børn på hendes alder spiser i løbet af natten, men det ville være rigtig rart for jer begge, hvis hun kunne sove fra midnat til næste morgen.
Jeg vil derfor foreslå dig at du ammer og giver vælling som nu til natten, når du putter hende kl 19.30. Når du så selv går i seng, så tilbyder du hende mælk igen, altså lægger hende til brystet og lader hende spise i søvne. På den måde burde hun ikke være sulten kl 01, men burde der kunne sove videre med en beroligende hånd og derfor på sigt først komme over i jeres seng, når hun vågner igen hen på morgenstunden, hvor hun så kan tilbydes bryst igen.
At hun har sovet da mormor var der kan jo være tilfældigt, men kan også skyldes at mormor ikke lugter af mælk. Når hun er i nærheden af dig, er det nærliggende at skulle spise, men hos mormor var der ikke denne mulighed, så derfor sov hun trygt videre - det er jo kun dejligt, og jeg tror bestemt ikke at du gør noget forkert i forhold til din mor. Jeres tilknytningsforhold er bare anderledes og det er jo ganske naturligt:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske