Svar: Dagsrytme 6 måneder
21. april 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og dine spørgsmål - og beklager svartiden :)
Med den alder Emma har, så vil jeg anbefale, at du bibeholder flasken tidlig morgen - og faktisk også, at du stadig giver hende en flaske før formiddagsluren - hendes behov for mælk/væske er stadig højt, det bør fortsat være hendes hovedindtag, og hun er en fysisk stor pige, som naturligt har et stort væskebehov. Jeg anbefaler normalt 6 flasker i 6 måneders alderen og først, når hun bliver 7 måneder, vil jeg anbefale, at du skruer ned til 4 flasker.
Hvis hun kan nøjes med 5 flasker og stadig få sit behov tilstrækkeligt dækket, så er det naturligvis også helt okay :) Jeg vil dog normalt anbefale, at du fjerner flasken før formiddagsluren og om eftermiddagen først - og bibeholder flasken før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Når hun får flaske på ydertidspunkterne (sen aften og tidlig morgen), så sikres der bedre plads i maven til rigtig mad i løbet af dagen, samtidig med, at hun ofte vil sove bedre om natten. Flasken før middagsluren sikrer en god middagslur og når flasken fjernes før formiddagsluren, så erstattes her med et mellemmåltid - det sikrer mere rigtig mad samtidig med, at hun lærer at sove uden at få flaske hver gang.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover måske lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Lille flaske og puttes til formiddagslur (denne flaske kan dog evt. springes over, hvis du skønner, at hun allerede er parat, ellers kan den fjernes i 7 måneders alderen)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Flasken sikrer en god lang lur og sikrer at mælkeindtaget er godt fordelt over hele døgnet
Eftermiddag 15.20-16: tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og får fortsat også flaske her (denne forsvinder dog i 7 månedersalderen, hvor der erstattes af et lidt større mellemmåltid f.eks. i form af flerkornsgrød med frugtmos og vand af kop.
Powernapper
Aften 18-19: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten mellem 20-21 som nu
Sen aften 23-02: Flaske
Det kan godt tænkes, at hun i løbet af de næste uger, vil begynde at springe sin powrnap om eftermiddagen om, og det vil igen betyde, at hun vil gå tidligere i seng om aftenen og det betyder igen, at hun nok får brug for en sen flaske omkring kl 23-24 og derfor igen tidlig morgen, måske allerede kl 05... Det vil igen gøre det mere naturligt, at hun netop bibeholder den tidlige morgenflaske og sover lidt videre - og formiddagsflasken derfor trappes ud - og flaske før middagsluren så bibeholdes. Og selvom hun lige nu ikke har behov for flaske sen aften, så kan hun altså godt få det i løbet af de næste uger.
Men hvis det mod forventning viser sig, at hun faktisk sover igennem, så hun slet ikke vågner og får flaske sen aften, så vil jeg anbefale, at du holder fast i flasken tidlig morgen. Det er mange timer uden mælk/væske... og derfor synes jeg at flasken tidlig morgen skal bibeholdes.
Hvis det viser sig, at hun får en rytme, hvor hun begynder at melde sig sen aften, tilbydes flaske der og så sover igennem og ikke behøver flasken tidlig morgen, så må du naturligvis sikre hende den før formiddagsluren og så kan det godt være, at hun i stedet skal springe flasken før middagsluren over.
I 6 måneders alderen vil et mellemåltid ofte bestå af frugtmos og frisk blød frugt i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Frugtmosen kan være hjemmelavet eller det kan være færdiglavet - begge dele er helt okay.
I 7 måneders alderen vil det ofte være fint med frugtmos og frisk frugt om formiddagen, men om eftermiddagen gives flerkornsgrød med frugt, så hun der får et lidt mere mættende måltid.
I 8 måneders alderen vil de fleste børn have glæde af at få små bidder af en blød bolle med lidt smør og stadig frugt som mellemmåltid.
I forhold til mængde - så er det i princippet bedre at du giver hende små og hyppige måltider end få og store måltider. Det er bedre, at du med den alder hun har, giver hende f.eks. 1 dl grøntsagsmos til frokost, og at hun så spiser sin flaske, før hun puttes, end at du giver hende 2 dl. mos og hun så afviser sin flaske eller ikke spiser nok.
Det er rigtig godt med mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, fordi det også forlænger måltidet og på den måde giver hende tid til også at føle sig mæt. Du kan ikke regne med, at hun selv helt kan fornemme, hvor meget mad hun har behov for. Når du mader hende, vil hun måske nogle gange bare åbne munden, tage imod og synke maden uden helt at fornemme, hvornår hun har fået nok. Her er det derfor godt, hvis du kan prøve at holde mængden på et nogenlunde niveau og også lade hende prøve at spise lidt selv og styrke sin mundmotorik.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske