Svar: Nok kalk? - 11 mdr.
21. april 2016
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - og jeg beklager svartiden :)
Kalk/Calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet. Derfor vil barnets behov for kalk ofte blive fint dækket, hvis man i 10-12 måneders alderen ammer 2 gange dagligt og derudover bruger mme i grød og mos. Fjerner man helt mælken fra maden (f.eks. på grund af mælkeallergi), så vil det være fint at amme 3 gange i døgnet.
Du ammer 2-3 gange i døgnet og giver hende lidt mælk ved siden af. Det kan være en god idé at bibeholde mme i grød og mos, som kun er til hende, for at sikre hende lidt ekstra derigennem - ud over kalk sikres hun også f.eks. jern, når hun får mme. Derudover er ost en rigtig god og vigtig kilde til kalk - og du tilbyder også din datter ost.
Det er fint, at du forsøger med lidt A38, tykmælk eller sødmælksyoghurt for at se om hun vil have dette. Hun må max. få 100 ml komælk dagligt. Du må også gerne give hende lidt mme af en kop en gang imellem, men jeg tænker, at det sandsynligvis ikke er nødvendigt - jeg fornemmer, at hun spiser godt og varieret i løbet af dagen. Ud over mælk og ost er gode kilder til kalk f.eks. også grønne grønsager, nødder (hakkede/knækkede) og fuldkornsprodukter.
Det lyder umiddelbart som om, at hun bliver dækket ind ud fra det du fortæller, men måske vil det være godt med lidt mme i grød og mos eller lidt mme af en kop en gang imellem - håber du kan vurdere dette ud fra det jeg her skriver :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske