Svar: Fra amning til flaske - rytmemæssigt
23. april 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Stort tillykke med den lille pige, tak for dit brev, tak for dine søde ord til mig - og velkommen til :) Jeg beklager den lidt lange svartid i øjeblikket :)
Det lyder som om, at I har fået langt mere ro i familien og mulighed for at skabe mere rytme, nu hvor I er gået over til flaske - det er rigtig dejligt for jer alle tre, og det lyder som en god beslutning :)
Du fortæller, at jeres datter får 7 måltider i døgnet og det lyder helt normalt for hendes alder. De fleste børn spiser mellem 6-8 måltider, når de er 3-4 måneder gamle. Omkring 6 månedersalderen kan mælkeindtaget midt nat begynde at blive trappet ud, så i denne alder spiser børn ofte 5-6 måltider, og når hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint med 4 flasker dagligt.
Børn der får flaske kan godt spise lidt færre måltider i døgnet, end børn der ammes. Det skyldes, at modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk, og at barnet ikke på samme måde kan "tørstslukke" ved flasken, som barnet naturligt vil gøre ved brystet. Men det betyder også, at børn der ammes ofte kan spise 10 gange i døgnet, uden at det er udsædvanligt - nogle af måltiderne vil være tørstslukkere, andre være deciderede hovedmåltider. Og når du har ammet og er gået over til flaske, så lyder det rigtig flot og helt efter bogen, hvis hun får mælk 7 gange i døgnet. Hun vil naturligt fylde den ammerytme, som hun har haft fra starten - og derudover er de 7 mælkemåltider et reelt behov i denne alder, også for børn der får flaske :)
Det er rigtig godt, at I nu arbejder på en rytme med 3 lure dagligt. Og det kan være en god idé at arbejde på, at hun stille og roligt får en rytme, hvor hun tilbydes mælk, før hun puttes til lur. På den måde kan I sikre, at hun sover lidt længere, og hvis du ammede, ville du naturligt lægge hende til brystet, før hun skulle sove - også selvom hun havde diet hos dig, når hun vågnede. Lidt det samme mønster kan man godt forsøge at skabe med en flaske, men man skal passe lidt på, at man ikke ender i en rutine, hvor hun så begynder at slatspise lidt hele dagen. De 7 måltider lyder som sagt fint.
Jeg synes ikke, at du på nuværende tidspunkt skal ændre noget. Det er rigtig fint, at du tilbyder hende flaske, når hun vågner og virker sulten efter en god lur. Det fungerer for jer, og jeg tænker, at tiden lige nu arbejder for jer. Man skal aldrig ændre på noget, som fungerer:)
Når hun bliver 4-6 måneder gammel, så skal hun stille og roligt igang med lidt skemad og netop dette vil hjælpe jer til mere rytme og en lidt anden rytme. Det kan nemlig være en god idé, at hun på sigt tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur og så tilbydes flasken, før hun puttes til næste lur. På den måde sikrer du hende plads i maven til begge dele og får mælken til at indgå som en fast del af hendes putteritual. Men lige nu skal du ikke ændre den rytme I har, den fungerer og det lyder super fint:)
Selvom modermælkserstatning laves med udgangspunkt i sammensætningen af modermælk, så er der naturligt forskel på de to ting. Der er forskel i fedtsammensætning, mineraler, proteiner osv. og man vil f.eks. ofte se, at børn, der ammes, har en større øgning af kropsfedt de første 6 måneder sammenlignet med børn, der får modermælkserstatning. Der er dog ikke nogen grund til at være bekymret for, at din datter kommer til at mangle energi - hun får det hun har behov for, uanset om du giver hende udmalket modermælk eller modermælkserstatning.
Når du malker ud, så stimuleres dit bryst ikke på samme måde, som når din datter dier hos dig - og hvis du "kun" malker ud, så vil du højst sandsynligt have svært ved at opretholde din mælkemængde på sigt. Derfor vil du kunne fornemme, at der kommer mindre og mindre mælk ud, når du bruger brystpumpen - og stille og roligt vil amningen derfor stoppe.
Når du gerne vil nedsætte din mælkemængde og stoppe med at amme, så gør du det ved at stimulere brystet mindre og mindre. Jo færre gange du malker ud, jo mindre mælk vil du producere. Det vil sige, at når du lige nu malker ud 3 gange dagligt, så kan du begynde at malke ud 2 gange dagligt, derefter en gang dagligt og til sidst stoppe helt. Måske vil det være nødvendigt, at du malker ud en gang dagligt, venter en dag, malker ud en gang igen og først derefter stopper - det kommer an på, hvordan din krop reagerer og hvor meget mælk du har. Du må prøve at fornemme, hvor hurtigt du kan gå frem, det er vigtigt, at du trapper ud, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse, fordi du producerer mælk, som ikke kommer ud af brystet.
På samme måde vil det være godt, at du giver din datter modermælk af flaske og trappe stille og roligt ud af dette - så hun får f.eks. 3 flasker med udmalket modermælk og 4 flasker erstatning, derefter 2 flasker udmalket modermælk og 5 flasker erstatning, så 1 flaske udmalket modermælk og 6 flasker erstatning. På den måde giver du også hendes mave en mulighed for at følge med og vænne sig til udelukkende at få erstatning.
Du kan godt prøve at bibeholde amningen tidlig morgen - det kan være dejligt, let og praktisk, at du blot kan tage hende over til dig og amme hende der, så I ikke behøver stå op og lave flasker, men kan sove videre. Som sagt stimulerer hun brystet godt, så måske kan du bibeholde denne amning lidt længere endnu, men på et tidspunkt vil hun sandsynligvis også få brug for flaske her.
Med hensyn til mælkemængde, så skal du regne med, at hun med den alder hun har lige nu, skal have ca. 150 ml pr kg i døgnet. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så skal hun have 900 ml i døgnet, fordelt på 7 flasker giver det ca 130 ml i hver flaske. Jeg ved ikke, hvad lillepigen vejer, men det kan give dig en idé om hendes behov :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse om modermælkserstatning, flaskestillinger osv. ligesom du naturligvis kan læse om amning, udmalkning mv.
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske