Svar: Humørskifte a la Jekyll og mr. hyde
1. marts 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Dianna
Din dreng er igang med en rivende udvikling og herunder hører et bredt følelsesregister, hvor der ikke er langt imellem latter, gråd og vrede. Det er helt naturligt og hører altså din drengs alder til.
Der er mange ting din drng forsøger at udtrykke. Han forstår rigtig meget af det talte sprog, men kan endnu ikke med ord gøre sig forståelig. Med den alder han har nu er det vigtigt for ham, at du viser at du forstår ham. Han vil ofte have en hensigt med sin adfærd, f.eks. når han pejer på noget, så vil han gerne have at du tager den ting til ham, eller fortæller hvad det hedder, eller hvad det nu kan være. Når han piller ved noget, så vil han også se hen på dig, for at se hvordan du reagerer på det. Det er altså meget vigtigt at du forsøger at have et fælles fokus med din dreng.
Og når det er sagt, så kan du stadig ikke undgå at han bliver ked af det og frustreret. Disse følelser skal han jo også have lov til at have, så han lærer dem at kende. Her er det bare vigtigt at du kan rumme det og ikke selv bliver ked af det, eller vred.
Ofte kan det hjælpe at tale højt. Det hjælper både ham, men også dig selv, hvis du kan sige 'du bliver bare så vred lige nu' eller ' nu blev du bare så ked af det'. Det er ikke altid at man som forældre kan se grunden, men det er også vigtigt bare at kunne rumme barnets følelser.
Som du selv er inde på, så mener jeg bestemt også at der er noget seperationsfase i det du beskriver. Din dreng er ved at vise de første tegn til selvstændighed og jeg tror du vil kunne have glæde af at læse bogen 'Ka-selv, vil selv' af Grethe Krag-Müller, som du finder i min bogguide.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske