Svar: Min datter vil ikke spise brød
23. april 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datter reagerer overfor brød på grund af tandfrembrud. Det burde dog påvirke hendes spiselyst generelt, og det lyder som om, at hun gerne vil spise andre former for fødevarer...
Hjemmebagt brød er ofte et hit, så du kan prøve at bage selv. Og da hun lyder til at synes om smagen af havregryn, så kan du prøve at bage havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og til sidst tilsættes ca 750g hvedemel (der kan tilsættes mere mel efter behov).
Det hele æltes, og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Pandekager er også helt okay en gang imellem, det samme er klatkager, som du kan lave af grødrester - og så må du naturligvis også stadig gerne give hende grød, selvom hun ikke er særligt glad for det :) Du kan prøve med lidt fint revet æble, lidt frugtmos, bærmos eller lignende som topping, så glider det måske mere ned :)
Alternativer til brød er dog også f.eks. pasta. Du bør her variere mellem de hvide typer og fuldkornspasta. Giv også gerne ris og kartofler. Og så kan du også sagtens give hende bulgur, couscous, godt kogte hvedekerner og lignende. Du kan feks. lave en hvedekernesalat eller en bulgursalat, hvor du koger grynene/kernener godt og tilsætter forskellige kogte rodfrugter og andre grøntsager.
Med den alder hun har, vil det være rigtig godt, at hun stadig tilbydes mos (skemad), for det at spise selv kræver stor koncentration, og hun bliver måske for træt, før hun egentlig har spist nok. Ved siden af, kan hun så stadig tilbydes små brødhapsere, ligesom hun også gerne må få stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende.
Vær derfor også opmærksom på, om hun måske protesterer over brødet, fordi hun gerne vil spise det selv - har hun prøvet at spise med gaffel? Ellers kunne det være, at hun skulle prøve at spise brødhapserne med gaffel og på den måde få interessen for brød igen. Hjælp hende med at få brødet på gaflen og lad hende selv føre den til munden.
Nogle børn protesterer ikke over brødet, men i stedet over brødhapserne. Du kan derfor også prøve det modsatte - at give hende kvarte stykker, en halv bolle af gangen eller lignende, som hun kan sidde og bide af... Det virker nogle gange :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske