Brev:
Gnider øjne, søvnrytme og at hoppe
1. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Gnider øjne, søvnrytme og at hoppe
Hej Helen
Nu hvor Emil snart er 5 mdr. har vi selvfølgelig endnu et par spørgsmål til dig.
For det første så undrer det os meget at han ofte gnider sine øjne/næse. Dette plejer jo at være et træthedstegn iflg. fagbøgerne, men Emil kan sagtens lige have sove 1½-2 timer og så 10 minutter efter gnide hænderne gentagne gange rundt i ansigtet. Vi har ingen husdyr, så jeg tror heller ikke det skyldes irritation over fimrehår og støv. Ved du hvad dette gnideri kan skyldes? Han sover 11-12 timer om natten og 2½-3 timer om dagen, så jeg har lidt svært ved at forstå hvis det skyldes træthed, for så er han faktisk træt det meste af dagen:-)
For det andet så er han begyndt at vågne tidligere om morgenen end han plejer. For lidt tid siden sov han næsten altid til 8-9 stykker om morgenen, men nu er den oftere lidt i 7. Jeg tror måske det skyldes at det bliver tidligere lyst udenfor, hvilket tydeligt kan ses i vores soveværelse, da vi ikke har mørke gardiner. Nu er vi så kommet lidt i tvivl om, hvorvidt vi skal lægge ham tidligere om aftenen (han kommer i seng kl. 20.00) eller om vi skal forsøge at gøre soveværelset mørkere.
Vi er lidt bange for at hvis vi lægger ham tidligere, så vågner han også bare det tidligere i den anden ende og det ønsker vi egentlig ikke. På den anden side så ville det også være ok med kl. 7 om morgenen hvis vi så bare kunne lægge ham kl. 19.00. Han skal helst have de der 12 timer om natten, for han har ofte svært ved at sove om dagen og jeg gider ikke gå mere end en lang tur om dagen med barnevognen:-)
Har du en kommentar til dette?
Ved du om børn "plejer" at vågne tidligere efterhånden som det lysner udenfor eller er det noget andet der spiller ind?
Han vil meget gerne hoppe hele tiden og øve sig i at stå - er det normalt?
Med venlig hilsen
den lille familie