Svar: Gnider øjne, søvnrytme og at hoppe
1. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lille familie
Umiddelbart lyder det jo ikke som om at det er søvn at jeres lille Emil mangler, så hvorfor han gnider øjne er svært at svare på. Måske er det en måde at finde ro på, på samme måde som nogle børn drejer en hårtot? Det kan også være at det er hans måde at sige fra overfor kontakt på. Han kan jo ikke med ord sige at han har brug for en pause og ikke ønsker at 'snakke' nu, så i stedet gnider han øjne og drejer måske hovedet væk?
Med hensyn til lys og mørke og sovevaner, så lyder det helt sandsynligt at der kan være en sammenhæng imellem dette. I sær hos større børn oplever man ofte dette som forældre. Det kan også af nogle forældre opleves som et problem, når man skifter imellem sommertid og vintertid.
På den anden side, skal I naturligvis overveje om det hænger sammen med at jeres dreng er sulten. Han er jo ved at være en stor dreng og måske er han parat til noget skemad. Samtidig så er det længe at sove 12 timer. Vi kan godt være enige om at hans døgnbehov er ca 15 timer, men mange børn i hans alder vil sove 10, måske 11 timer i løbet af natten og de resterende timer i løbet af dagen. Naturligvis er søvnrytmen hos børn forskellig og han skal også puttes som han viser tegn til, og som det passer i jeres familie, og hvis han har svært ved at sove om dagen, så skal han jo sove om natten; men det du beskriver er ikke unaturligt.
Med hensyn til at hoppe og stå, så er det normalt at han gerne vil støtte på sine ben, når I holder ham i jeres hænder på jeres skød. Han må også gerne få luftture osv., men det skal være helt på hans præmisser og tidsbegrænset. Han må altså gerne 'hoppe' når I støtter ham, men han har fortsat bedst af at være på gulvet, hvor han også skal ligge på maven.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske