Brev:
Spiseudfordringer
1. maj 2016
Alder:
8 mdr.
Spiseudfordringer
Kære Helen.
Jeg kontakter dig for at få råd vedrørende min datter på 8,5 måned. Hun har haft en hård start på livet med refluks, konstant forstoppelse og svært ved at fordøje mælk/mælkeallergi. Derfor har hun fået nexium og movicol fast morgen og aften i seperate flasker fra hun var 10 uger til hun var ca. 7 måneder. Nu er hun medicinfri og vi mener, at refluksen er væk. Hun er 8,5 kg og 75 cm.
Mad har altid fyldt meget. Jeg ammede de første par måneder, men det kunne vi ikke få til at fungere, så derfra har hun været flaskebarn. De første 3-4 måneder SKREG hun på mad og vi måtte rationere til hver 3-4 time. Herefter ændrede alting sig, og hun begyndte at stejle på flasken. Hun skreg, græd, blev arrig, hoppede af og på konstant, vred sig, etc under hvert eneste måltid, og fra hun var 5 måneder fik hun max 600 ml i døgnet (oftest mindre) og typisk af 40-90 ml af gangen.
Da hun var ca. 4,5 måned gik vi i gang med skemad, og det gik godt. Men der var jo de første måneder stadig lang ved til hun kunne spise sig mæt, så det var et stort problem, at hun ikke ville tage flasken. Hun fulgte dog sin vægtkurve, og derfor reagerer læge og sundshedsplejerske ikke til trods for, at vi kontakter dem mange gange.
Nu er vi heldigvis efterhånden kommet til en alder, hvor vi kan skære ned på flaskerne, fordi hun skulle kunne spise mere rigtig mad. Men – som vi nok hele tiden har frygtet – er nissen selvfølgelig flyttet med, og over den sidste måneds tid er vi nu gradvist kommet til en situation, hvor hun fuldstændig afviser skeen. Hapsere kan til nøds gå – under afledning – men slet ikke nok til, at hun bliver mæt. I øjeblikket er vores måltider et helvede. Hun græder næsten fra hun bliver sat i sin stol. Herefter kommer hun først over på skødet af en af os, herefter sidder hun fx på spisebordet, legetæppet, køkkenbordet, etc. Med afledning i forsøget på at få bare et par mundfulde i hende. Intet virker ret lang tid af gangen eller gør noget bedre – og specielt jeg synes nok også, at det er lidt kortsigtet, at lade hende spise under adledning/andre steder end ved bordet. Men ofte er vi så desperate, at vi prøver i håb om at hun får lidt mad.
Vi synes, vi har prøvet alt – taget presset af spisesituationen (ved fx at sidde andre steder, lave løjer, etc), lade hende spise selv først, lægge mad foran hende, så hun selv får lov, etc. Men intet hjælper – hun er slet ikke interesseret i selv at tage mad op/sidde med det i hånden, selv holde skeen og da slet ikke få grattede fingre. Vi er bange for, om vi måske har ladet hende selv gratte for lidt tidligere, og nu føles det som om, at vi ikke kan få vendt situationen. Jeg ved godt, at børn i den alder ofte lukker munden, men det her virker bare ”større” og som om det ikke hjælper at lade hende selv.
Det eneste gode, der er kommet ud af, at hun får mindre rigtig mad er, at hun ikke stejler så meget på flasken mere. Fra at spise 2-300 ml i døgnet har hun faktisk øget hendes mælkemængde til 3-400 ml. Men nu ved vi ikke rigtigt, hvad vi skal gøre, fordi vi egentlig gerne vil vende hende af med at få flaske ml midnat og morgen. Men det tør vi ikke rigtigt, fordi hun er jo (forståeligt nok) sulten. Omvendt tænker jeg lidt, at man måske kan tvinge hende til at spise mere mad om dagen, hvis hun ikke får lov til at drikke så meget mælk om natten? Men hun drikker jo ikke meget mælk i forvejen.
Senest leger vi en meget omstændig sutteleh, som dog heldigvis medfører, at hun ikke er urolig/græder under flaske. Hun har skiftevis sutten i munden og så skifter vi den ud med flaskehovedet. Det gør vi nok 50 gange, så det tager tid. Men hun drikker på den måde, så vi gør det.
Her er en oversigt over vores dag:
5.30/6: Vågner
Ca. 6.45: Havregrød med frugtmos. Spiser som regel 5-10 små skefulde under adledning.
Ca. 8.45: Mellemmåltid. Sommetider laver vi grød igen, hvis hun ikke rigtigt har fået noget og ellers smoothie.
9/9.30: Sover ml 45 min og 1.5 time.
Ca. 11: Frokost. Rugbrødshapsere med smørrepålæg. Eftersom hun ikke spiser noget mos, er jeg stoppet med at lave det. Hun spiser ml ¼ og ½ skive bondebrød.
13/13.30: Flaske. Drikker ml 40-90 ml.
Ca. 13.30: Lur. Sover ml. 45 min og 2 timer
15/16: Mellemmåltid. Kan være grød, halv bolle med klaret smør eller smoothie alt efter hvor meget rigtig mad, hun har fået.
17/17.30: Aftensmad. Spiser som sagt slet ingen mos mere, så får hapsere af vores mad, bløde grøntsager, etc. Kan under afledning måske nødes til 10 mundfulde. Vil ikke selv sidde med noget.
Ca. 18.45: Bad
Ca. 19: Flaske. Drikker ml. 40-90 ml.
Ca. 22: Tilbydes flaske i søvne, når vi går i seng. Er en ny ting, som egentlig ikke rigtigt fungerer, fordi det tager for lang tid og hun bliver for vågen.
Vågner mange gange – på en dårlig nat hver time og kommer tidligt ind i vores seng.
Midt nat: Vågner og sover ikke igen uden flaske. Drikker 150 ml.
Som du kan høre, har vi en del udfordringer;-) Vi vil rigtig gerne høre din mening om, hvad vi skal gøre. Hvad med al den afledning – skal man være pragmatisk eller? Hvad med mælk om natten? Skal vi skære ned på mellemmåltiderne, så vi er sikker på, at hun er rigtigt sulten til hovedmåltiderne? Det kan jo hurtigt blive sådan, at hun spiser sig mæt i hvide boller og smoothie;-) Skeen afviser hun nemlig ikke, når der er smoothie på.
Vi glæder os til at høre fra dig!
Hilsen
Den bekymrede mor