Svar: Kan ikke komme af med afføring
1. marts 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Lene Birk
Det var dog forfærdeligt synd for jeres lille pige, sikke en tur. Det er godt at fysioterapeuten har kunne hjælpe hende og spørgsmålet er om hun måske skal ind i billedet igen.
Jeg kunne forestille mig at det ville være dejligt for jeres lille pige, hvis hun kunne få lidt babymassage, som kunne hjælpe hende til at slappe af. Fysioterapeuten kunne måske hjælpe jer med dette og kunne evt. også lave en vurdering af om jeres pige har ondt nogen steder. Det kan jo være at hun spænder i den side, hvor hun har haft problemer, således at hun har nogle muskelspændinger der generer hende. Ud fra jeres beskrivelse kunne det godt være dette og hvis hun har ondt og ligger og spænder, så kan hun jo heller ikke slappe af i sit tarmsystem.
Der kan godt være en sammenhæng imellem hendes manglende afføring og det at hun gylper. Hvis I mener at hun har hård mave, så kan I forsøge med laktulose, også selv om hun bliver ammet (jeg har hørt om spædbørn der har brug for laktulose trods ammemælk). Det er jo synd, hvis du skal blive ved med at rectalstimulere hende.
Jeg går udfra at det er tjekket at hun ikke har brækket sit kraveben i forbindelse med fødslen. Dette kan netop godt være smertefuldt.
Jeg synes det vil være helt relevant at du får hende set på igen. Hvis I ikke har været ved lægen endnu, så ville det være passende at få lægen til at tjekke hende en ekstra gang.
Rigtig meget held og lykke og også et stort tillykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske