Svar: 19 mdr. og nægter at indtage føde
1. marts 2005
Alder:
19 mdr.
Kære Lene Birk
Rigtig mange børn vil i 1½ års alderen have nedsat appetit fordi de ikke længere vokser så meget og samtidig bliver de langt mere bevidste og selektive i deres valg af fødeemner. Det bedste man kan gøre er derfor at servere en tallerken med lidt forskellige muligheder foran barnet, og så lade barne spise, som du også så fint selv beskriver.
I stedet for havregrød kunne du prøve med almindelige havregryn med mælk, eller du kunne bage havregrynsboller. Du kan også prøve med lidt neutral yoghurt med musli, rugbrødsdrys eller lignende.
Det gør ikke noget at hun ikke spiser sovs om aftenen og for at imødkomme det manglende indtag af grøntsager, kan du sammen med de grå rugbrødsmadder til frokost giver hende ærter, majs, gulerod, advokado, pebberfrugt osv, så der er noget som appellerer til synet.
Derudover er det en rigtig god idé at udnytte tiden imens du laver aftensmad (hvor børn jo tit er sultne). Her laver du et fad med grøntsager, igen minimajs/majskolber, gulerødder, agurkestænger, blomkålshoveder osv. Hvis din datter har spist lidt grøntsager inden, så behøver du ikke bekymre dig om dette under middagen og I kan alle bedre slappe af.
Lav også pitabrød, pandekager med grøntsagsfyld osv. en gang imellem hvor I alle spiser nogle af de grøntsager som børn jo ofte godt kan lide og hvor hun selv kan få lov til at være med til at tilberede og tage fra de forskellige skåle på bordet.
Tilsidst vil jeg lige sige at det jo også godt kan være en lille reaktion på at være blevet storesøster. Der er jo ingen tvivl om at jeres ældste pige er gammel nok til at vide at hun ved at afvse maden, kan få jeres opmærksomhed. En opmærksomhed som jo er blevet mindre fordi lillesøster er kommet. Ikke at det er så bevidst fra hendes side, - det kan være en helt naturlig reaktion:o)
Held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske