Brev:
7 måneder gammel pige vil ikke spise ske-mad og har soveproblemer
21. august 2003
Alder:
7 mdr.
Min datter, der nu er 7 måneder, vil ikke spise sin mad. Vi begyndte at give hende grød, da hun var ca. 5 måneder og det gik fint. Senere fik hun også kartoffelmos og øllebrød og alt var idyl, men inden for den sidste uges tid er hun begyndt at protestere voldsomt når vi forsøger at give hende mad.
Før var hendes madplan ca. således:
Kl. 2/3 natamning
Kl. ca. 7 morgenmad (amning)
Kl. 11/12 frokost (grød)
Kl. 15/16 mellemmad (amning)
Kl. 17/18 aftensmad (mos)
Kl. ca. 20 vælling (200 ml) til natten
Vi lavede grød af 2 dl. væske (halvt vand og halvt mme) og hun fik ca. 125 g. kartoffelmos om aftenen med ærter/broccoli el. lign. Vi har altid givet hende et par teskefulde sveskemos på maden og lidt frugtmos. Hun spiste ca. 3/4 portion af gangen.
Nu vil hun slet ikke. Når hun har fået 3-4 skefulde kaster hun sig tilbage i stolen og skriger/græder. Så har vi prøvet at give hende nogle agurkestænger, hvilket hun synes er spændende at sidde og gnaske i, men mad på ske giver sure miner.
Vi er begyndt at spise sammen med hende, men da hun ikke har fået tænder kan hun jo ikke spise det vi spiser. Vi har prøvet at give hende lidt af vores, men så snart skeen nærmer sig hyler hun. Hun er stadig meget glad for sin vælling, og vi har prøvet at give hende 200 ml. efter forgæves grød-forsøg hvilket hun sluprer i sig, så hun er da sulten.
Hvad skal vi gøre???
Samtidig er hun begyndt at vågne mange gange om natten. De første gange er det nok at give hende sutten, som hun har tabt, senere på natten får hun lidt vand af flaske men nogle gange går hun helt i tomgang og skriger og det eneste middel vi har fundet, der kan stoppe hende er amning. Hun er altid blevet ammet en enkelt gang om natten og hidtil er hun kun vågnet den ene gang, men nu kan det sagtens være 10-15 gange om natten, hvilket er meget hårdt især for moderen, der ganske vist ikke arbejder endnu, men søvnbehovet er der da alligevel. Hun sover i sin egen seng ved siden af vores.
Har I gode forslag??
Hjælp!!!!
Mange hilsner
Anne