Svar: 7 måneder gammel pige vil ikke spise ske-mad og har soveproblemer
21. august 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
For at begynde med spiseproblemet. Det lyder som om din datter er ved at finde ud af at der er noget hun mestrer selv, nemlig at styre hvornår hun vil spise. Hun kniber munden sammen når skeen kommer og giver på den måde udtryk for, at hun ikke vil medvirke til tingene på denne måde.
Som forældre sidder man bekymrede og ser til og ofte sidder både mor og far og giver hver især udtryk for hvad deres mening om denne sag er, med det resultat at barnet lynhurtigt finder ud af at komme i centrum.
Hun mestrer sikkert ikke endnu at spise selv. Du kan forsøge med en lille gaffel,- ske kan hun ikke bruge før hun er 15-16 mdr., men ellers så lad hende spise med fingrene. Hun kan godt tygge selv om hun ikke har fået tænder.
Mit forslag er at du stiller en lille tallerken foran hende, hvor du kun giver hende nogle få og små stykker af gangen. Hvis hun ikke har fået andet end grød og mos må du begynde med blødt brød med smørbart pålæg skåret i ryttere, så hun lige venner sig til en anden konsistens, men hvis hun så småt er igang med det så giver du hende lidt af jeres mad. Lidt kød i tern eller små stykker frikadelle, lidt majs, ærter, kogte gulerødder (evt i stænger som hun kan holde om) osv. Du skal endelig ikke presse hende, men prøv at lade hende spise selv og sørg for at I hygger jer om bordet og ikke giver hende alt formeget opmærksomhed, men madro.
Med hensyn til at sove om natten, så er det jo en rigtig ærgelig vane at I har fået, og det må du lave om på. Det er klart at hun er sulten om natten, hvis hun ikke spiser om dagen og når hun ammer så meget om natten, tager det også pladsen op for maden om dagen. Samtidig får I begge afbrudt jeres nattesøvn og I har begge eller alle tre brug for at sove om natten.
Jeg synes du og din mand skal aftale, hvordan I vil gribe dette an. Den plan I laver holder I fast ved. For det første skal I overveje om i fortsat skal sove i samme rum, eller om jeres datter skal flyttes. Når I sover sammen er der en risiko for at I reagerer alt for meget på hinanden lyde. For det andet skal du vurdere om du fortsat vil amme og hvormeget. Da din datter er 7 mdr. har hun ikke ernæringsmæssigt behov for at blive ammet og slet ikke om natten. Nogle børn kan godt finde ud af at blive ammet om aftenen og om morgenen, mens andre ikke kan og her må du vurdere, hvad du tror kan lykkes for jer og hvad du gerne vil.
Hvis du vælger at amningen slutter om natten, så må du sammen med din mand finde ud af hvad du/I så gør i stedet for. F.eks give en tår vand og hvem der gør det. Det kan være en fordel at det er far der gør det, da han af gode grunde ikke kan amme og så er den mulighed der ikke. Hvis I aftaler, at det er far der gør det, så er det far der gør det. Husk at jeres aftale skal overholdes.
Lav en natdagbog og skriv ned hvad tid hun vågnede og hvad I gjorde. F.es vågnede 00.30 fik en tår vand, vågnede 02.15 blev puttet med sutten, vågnede 03.00 græd i 15 min, fik lidt vand osv. Hvis I skriver ned i løbet af natten hvad der foregår, så er det nemmere at se fremskridt, hvis I ikke skriver det ned, så virker det som om at nætterne går ud i et og at hun vågner hele tiden. Allerede efter tre nætter vil jeg tro at I kan begynde at se en fremgang.
Sørg for at den der tager turene om natten har fået hvilet sig i løbet af dagen, så er overskudet bedre.
Rigtig mange gange held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske