Svar: Overgang til fast føde - 9 mdr.
2. marts 2005
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede mor
Du skriver at din søn nu er 9 mdr gammel og derfor kun netop ved afslutningen af overgangsperioden (10 mdr). Det er helt normalt at nogle børn skal have lidt længere tid til at lære at tygge mad og at de godt kan få maden galt i munden.
Jeg kunne forstille mig at en bolle som han bløder op med sit spyt bliver for blød for ham og derved hæver eller sætter sig fast i ganen og giver ham lidt opkastningsfornemmelser - det lyder nemlig ikke som om at han har fundet ud af teknikken med at tygge endnu?
Jeg vil derfor foreslå at du prøver med en skorpe, som er faster i det og også prøver med små stykker kogte grøntsager. Prøv også med noget blødt rugbrød i stedet for den helt bløde bolle. Du skriver at han ikke er glad for 'grov'brød og han skal heller ikke have brød med kerner, men måske kan det lidt fastere brød give ham fornemmelse af at maden skal tygges.
Prøv også at give ham pastaskruer og ris. Gerne med tomatsovs eller lignende, igen for at vænne ham til at tygge.
Da han tilsyneladende endnu ikke er helt parat til at tygge sin mad, så er det vigtigt at du fortsat giver ham skemad ved siden af og altså tilbyder mad der skal tykkes, som et lille lokkende tilbud, som han selv kan sidde og hygge sig med.
Ellers tror jeg bestemt at tiden vil arbejde for jer.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske