Svar: Retningslinier for små børn, der sover ude
2. marts 2005
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
I Danmark har vi jo den holdning at små børn har godt af at få frisk luft. Danmark er dog et af de eneste lande i verden, hvor man dagligt lægger sine børn til at sove udendørs og ifølge sundhedsstyrelsen er der ingen dokumentation for at det at sove ud, 'hærder' barnet eller forebygger infektioner.
Spædbørn er selvsagt meget sårbare overfor kulde og børn skal faktisk være mere end 1 år gamle for at de kan sige til, hvis de fryser. Også ældre børn kan lege ude længe og faktisk blive meget kolde og stadig lege videre.
At gå en tur med sit barn er i orden, men der er nogle retningslinier, som man skal tænke over, både når man går en tur og hvis man lader sit barn sove ude.
1. Børn må ikke sove ude, hvis det er koldere end 10 minusgrader.
2. Kun sunde og raske børn må sove ude. For tidlig fødte børn og børn med astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdomme bør ikke sove ud i koldt og tåget vejr.
3. Barnet skal være iklædt tøj med god varmeisolationsevne. Det vil sige at barnet skal være iklædt hue, være anbragt i en pose forsynet med en hætte og lukkede ærmer, så hoved og hænder beskyttes. Barnet må ikke ligge med en våd ble, som kan afkøle barnet.
4. Barnevognen skal være vind og vandtæt til alle sider og bunden skal være isoleret, så man skærmer mod kulden fra jorden.
5. Ved sovestedet må der ikke være blæst, regn og rimnedfald
6. Børn der sover ude, skal være under særligt opsyn, således at jo yngre barnet er og jo koldere det er, jo hyppigere skal barnet tilses. Sovetiden bør aldrig vare længere end 1½-2 timer. Hvis man er i tvivl bør man iføre sig passende påklædning og sætte sig ved siden af barnevognen, for at vurdere kulden, når han sidder stille.
Dette er i hovedtræk de retningslinier som sundhedsstyrelsen har udarbejdet. Du kan læse mere på www.sst.dk
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske