Svar: Søvn og gråd, datter på 5 mdr
2. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Kristine
Din datter græder netop fordi hun er træt og fordi du skal hjælpe hende til at finde ro. Jeg kan godt fornemme din frustration og jeg kan godt forstå at det er svært. Det er hårdt, når ens barn græder og især, når man oplever at man ikke kan få hende til at falde til ro. Hvis det er for meget for dig og du selv bliver urolig eller for ked af det, så kan det være en fordel at far tager over, så du lige kan trække vejret igen og være klar.
Jeg tror umiddelbart ikke at du skal få hende til at falde i søvn tidligere om aftenen, men du skal putte hende, når du oplever at hun begynder at blive træt - gnide øjne, gabe, småklynke osv. Nogle børn sender ikke særligt tydelige signaler og her må du så også kigge lidt på klokken og forsøge på den måde at skabe en fast rytme/rutine.
For nogen virker det bedst at lægge barnet ind i seng for nedrullede gardiner, da det er med til at give ro, så barnet kan samle sig. For andre fungerer det bedre at amme barnet, give flaske eller hvad man nu gør og så putte barnet efter dette. For mig er det i orden og hvis det skaber ro at gøre det sådan og man derved undgår alt for meget gråd, som jo påvirker jer alle, så er det fint. Det er jo netop også principperne i 'The no-cry sleep solution' at få børn til at sove uden gråd.
Jeg vil i øvrigt foreslå dig at læse min artikel 'Når det lille barn græder' som du finder i min artikelsamling.
Tilsidst vil jeg lige sige at ting jo også tager tid og det vil ofte være to skridt frem og et tilbage, så du å væbne dig med både tålmodighed og masser af omsorg:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske