Svar: Han vil ikke sove - 4 mdr.
2. marts 2005
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Jeg har fornemmelsen af at din dreng har byttet lidt rundt på nat og dag, ikke på den måde at han er vågen hele natten og sover hele dagen, men mere det at han tager et langt træk om dagen og derfor også spiser mere om natten, hvilket er lidt uheldigt.
Jeg kunne godt forestille mig at du måske syntes det er meget rart, når din dreng sover i løbet af dagen, da han jo kan sove i op til 6½ time og du derved kan når at få en del fra hånden. Du skal derfor overveje med dig selv om du reelt ønsker at lave om på dette. Personligt synes jeg jo at det ville være betydeligt mere rart for jer at din dreng kunne sove 6 timer i løbet af natten, således at han kunne blive ammet, når du selv gik i seng og så sove til tidlig næste morgen.
Hvis du tænker at det kunne være rart, så kræver det at du begynder at sætte dagen lidt mere i system, ikke at at skal sættes ind i 'kasser', men at du begynder at fokusere mere på klokken. Ikke som du gør nu, hvor du noterer dig at han vågnede kl det og det og så gjorde i det og det, mere sådan at det er dig, der forsøger at sætte dagsordnen, selvfølgelig så et passer ind i hvornår han er træt og hvornår han er sulten.
Derudover kunne det være en god idé at du måske forsøgte dig med skemad en gang i løbet af dagen. Han lyder jo til at være en sulten dreng, som tager forholdsvis store mængder mælk, når han får dette tilbudt.
Jeg forestiller mig derfor at en plan kunne se således ud, - og det er som sagt et forslag:
Kl 20: Flaske med vælling
kl 23: Bryst
kl 05: Bryst
kl 7.30 : Bryst og står op. Dagen begynder
kl 9-9.30 : Grød + bryst og puttes til formiddagslur
kl 12: Bryst
kl 14: Bryst + puttes til eftermiddagslur
kl 17-18: Bryst, kan evt. tilbydes grød/mos
kl 20: Flaske med vælling
Ud fra hvordan din dreng plejer at sove har jeg kun indlagt to lure i løbet af dagen. Du skal dog være opmærksom på at mange børn på hans alder har behov for at sove 3 små lure i løbet af dagen. Deruover har jeg indlagt to grød/mos måltider. Det er klart at han ikke kan begynde med dette fra den ene dag til den anden, men i begyndelsen kan tilbydes smagsprøver bare en gang om dagen. Deruover har jeg skrevet bryst ved alle andre måltider end kl 20 og du kan naturligvis give flaske eller gøre som du plejer.
Håber dette kan hjælpe jer lidt videre. Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske