Svar: Vil spise selv?
2. marts 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Nete
Dejligt at høre at jeg har kunne hjælpe jer tidligere:o)
Jeg bliver nødt til at sige at det lyder som om du har en rigtig fin pige, som trives godt og som har en helt naturlig og sund nysgerrighed og egen vilje. Jeg kan godt høre at du er bekymret 'fordi hun ikke hører til de store', men det tror jeg nu at du skal prøve at lægge lidt fra dig. Hun spiser jo og det værste der kan ske, er at hun føler sig presset, hvilket kan resultere i at hun så holder op med at spise.
Hun kan godt leve af ærter, majs og brød til aften i en periode, men ellers så forsøg at tilbyde skemad ved siden af, eller mad fra jeres tallerken, så hun får lidt mere. Det kan være udmærket at kombinere det, så hun får både skemad og mad som hun kan spise selv. Pastaskruer plejer i øvrigt at være et hit.
Derudover vil det være en god idé at du gør hendes mad lidt mere energitæt ved at tilsætte ekstra fedtstof. Netop når hun ikke er så stor og hun er småtspisende, er det ekstra vigtigt at de små mængder mad hun spiser indeholder nok energi.
Jeg tror det er en overgang og tænker at du skal prøve at tage det helt roligt. Blot tilbyde hende forskelligt og lade hende prøvesmage hvad hun har lyst til. Det er kun rigtig fint at hun interesserer sig for at spise selv.
Prøv forøvrigt også at udstyre hende med en gaffel. Ske kan hun ikke styre endnu, men en gaffel kan hun godt, hvis du hjælper hende:o)
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske