Svar: Ligger sig i kravlestilling om natten
3. marts 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det ses ofte at børn i 8-9 mdr´s alderen bliver mere urolige. Både fordi de er ved at udvikle mere selvstændighed, får langt flere input i løbet af en dag, som så skal bearbejdes, men også fordi de motorisk pludselig bliver i stand til at rejse sig eller bevæge sig mere i søvn.
Det at din dreng er begyndt at kravle er en del af han udvikling og netop det at kravle er også en måde at 'bevæge sig væk' fra dig på - altså at øve sig i atkomme væk fra mor skød og turde bevæge sig ud i verden på egen hånd.
Han mestrer det endnu ikke helt, men er rigtig godt igang og det giver i sig selv mange frustrationer for ham, at han ikke får sig bevæget lige derhen, hvor han gerne vil. Enten ryger han på maven igen, eller også går det baglæns.
Han bruger altså rigtig meget energi i løbet af dagen på at udvikle sig både motorisk og mentalt. Om natten skal han bearbejde dagens oplevelser i drømme og derfor sover han lige nu så uroligt.
Det er min oplevelse at børn får det sådan i perioder, så kan der være ro på en tid og så dukker der noget op igen. Jeg synes f.eks. ofte at børn er urolige om natten ved 8-9 mdr´s alderen, omkring 1 års alderen og igen ved 1½ års alderen, hvilket sandsynligvis også vil fremgå af brevkassen her.
Det bedste du kan gøre, når han ligger og roder rundt, og stiller sig op i kravlestilling, er at hjælpe ham ned at ligge igen. Du behøver ikke tale så meget til ham og det er rigtig fint ikke at amme, men bare det at du hjælper ham til at ligge i en mer behagelig stilling og putter ham igen, vil være en god idé.
Med tiden vil han lære selv at kunne flytte sig rundt om natten og lægge sig ned igen, men lige nu skal han have hjælp til det. Og ellers vil tiden arbejde for jer:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske