Svar: Ligge ned og få flaske - 4 mdr.
4. marts 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Katja
Det er faktisk noget vi har diskuteret i sundhedsplejegruppen. Det har på et tidspunkt været fremme at børn kunne blive mere disponerede for at få mellemørebetændelse, hvis de lå fladt ned og spiste af flaske. Det handler om trykket i mellemøret og de ændringer der er der, når man ligger ned, frem for at være let eleveret.
Man kan så sammenligne med børn der ammes, hvor man jo kan sige at når barnet ligger i arm, så ligger det jo let eleveret, men hvis barnet ammes liggende i sengen, så ligger det fladt, hvilket jo burde kunne sammenlignes med det at barnet ligger fladt og får en flaske. Forskellen burde jo i givet fald ikke være så stor.
For at være sikker på at jeg ikke giver modstridende eller forkerte oplysninger, vil jeg dog undersøge det nærmere og bringe svaret her.
Indtil videre fortsætter du som hidtil, da det fungerer fint hos jer:o)
Som lovet kommer her en tilføjelse:
Der er lavet undersøgelser, der viser, at barnet bør være eleveret, når det får flaske, da væsken ellers vil løbe ind i det eustachiske rør og dels give trykproblemer, dels øge risikoen for otitis media. Formentlig betyder det ikke så meget at et enkelt måltid eller to (om natten) gives fladt liggende, mens det får betydning, når alle måltider gives på den måde.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske