Brev:
Søvnrytme 21 mdr
5. marts 2005
Alder:
21 mdr.
Søvnrytme 21 mdr
Hej Helen
Atter har jeg brug for et godt råd :-)
Min søn har næsten altid sovet fra 20-7 (altså da han begyndte at sove igennem), og de sidste mange måneder har han kunne nøjes med 1 lur om dagen, som i starten var 3 timer, men nu ligger på 2-2½.
Vi har siden han var ca 1 år skulle sidde ved ham til han sov og det har fungeret fint nok for os, da han for det meste har været god til at falde hurtigt i søvn. Ind imellem har vi forsøgt os med at lade ham falde i søvn alene, men for det meste har det ikke kunne ladet sig gøre (ja, man kan jo hvad man vil, men jeg vil ikke have at han græder...)
Nu er han så begyndt at være virkelig længe om at falde i søvn. Han ligger og fortæller historier (pludre) længe og jeg kan høre f.eks. FAR og CARLA (nabo) blive nævnt, så han hygger sig bestemt - men det gør jeg ikke :-/
Hvis du tror det bare er en periode (fordi han er ved at lære at tale og derfor øver sig, ligesom han tidligere øvede sig i at rejse sig etc) så er det fint nok... men...
Mit probem er også - og det har måske sammenhæng? - at han er begyndt at sove mindre og mindre om natten - dvs han falder først i søvn 20.30, efter en times putning, og vågner allerede kl. 6 og er frisk. Han sover stadig 2-2½ time om dagen.
Nu har jeg bedt hans vuggestue om at vække ham efter 2 timer, hvilket jeg normalt synes er helligbrøde, vi har altid ladet ham sove det han ville - men jeg synes det er et forkert mønster han er kommet ind i...
Jeg tænker at de lange putninger måske har noget at gøre med at han simpelthen ikke er træt nok?.... Og også de tidlige opvågninger?
Er det klogt/uklogt at prøve at forkorte hans søvn om dagen - ender jeg bare med et pyldret barn om aftenen? Eller skal jeg prøve at sætte ham ned til 1,5 time om dagen og håbe at han øger timeantallet om natten igen?
Fars forslag er, at han næste uge vil køre noget Godnat-og-sov-godt agtigt og lære ham at falde i søvn selv, specielt taget i betragtning at vi har en ny på vej til august (det skal være far, for JEG kan ikke...)
Men jeg synes ikke det er nødvendigt, hvis det blot er 1) en overgang fordi han vil pludre eller 2) er fordi han ikke er træt nok og bare skal have rettet op på hans soverytme. Det bliver jo noget af en kamp, den metode, hvis knægten ikke er træt.
Han går velvilligt i seng, slukker selv lyset og siger "sove", så han elsker sin seng og det vil jeg helst ikke ødelægge...
Tak for dit svar vedr hans natlige opvågninger. Han vågner ikke så tit nu, men det er rart at vide at når han pludselig græder hjertensskærende, det blot er en drøm og han bare skal have lidt nus - i sin egen seng :-) Det er nok for ham og han falder i søvn igen... Men når han vågner kl. 6 er det altid grædende og der falder han ikke i søvn igen... før vågnede han altid glad og pludrende - hvorfor denne ændring? Er det mon drømmene der spiller ind igen? Han vil i køkkenet OMGÅENDE og have havregrød, og spiser ikke så meget aftensmad (men spiser til gengæld som en havnearbejder morgen, middag og eftermiddag) - kan det være sult han vågner af så tidligt??
Det blev lidt rodet, håber du kan finde hoved og hale i det hele :-) God weekend..
Iben