Svar: Søvnrytme 21 mdr
5. marts 2005
Alder:
21 mdr.
Kære Iben
Umiddelbart lyder det jo sandsynligt at der kunne være en sammenhæng imellem jeres søns søvn om dagen og søvn om aftenen. Det lyder derfor ikke som en helt forkert idé at forsøge at skære lidt ned på middagsluren.
Det er jo altid svært at sætte præcis tid på, men jeg vil skyde på at de fleste børn omkring 2 års alderen sover ca 1½-2 timer til middag 1 x dagligt og at behovet for et 3 års barn hedder 1-1½ time. Du kan derfor forsøge idéen med at vække ham fra middagslur i håb om at det i sig selv giver en ændring.
Derudover synes jeg det vil være en god idé at I prøve at putte ham og gå. Det lyder som om at I nu er kommet ind i en vane, hvor jeres dreng ud over at synes det er vældig hygeligt, også er begyndt at synes det er underholdning, når I sidder der. Det skal ikke tage en time at putte og derfor synes jeg I skal gå.
At gå betyder ikke at han skal græde hjerteskærende, men der sker ikke noget ved at putte ham, synge en sang, læse en godnat historie, sige godnat og så gå ud fra værelset. Du kan se ind til ham jævnligt, så han ved at han ikke er alene. Men prøv at lade ham ligge.
Da han jo spiser godt i løbet af dagen, skal du ikke tage det så tungt at der ikke kommer så meget ind om aftenen. Det kan dog godt spille ind på at han er så sulten om morgenen, men mon ikke dette bare er en overgang.
Hvorfor han er så ulykkelig når han vågner kl 6 ved jeg ikke. Hører du ham med det samme, eller har han måske være vågnet før og græder for at få din opmærksomhed? Umiddelbart tror jeg også at dette er en overgang og tingene vil ændre sig i takt med at han bliver ældre og I får lavet nye vaner.
Husk at det tager tid at ændre og skabe nye rutiner, det klares som regel ikke over en week-end, men hvis I er konsekvente (og det kan man godt være samtidig med at man er kærlig), så vil I højst sandsynligt godt kunne se en ændring i løbet af 3 dage:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske