Svar: Vil spise selv
20. august 2016
Alder:
6 mdr.
Kære H
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille datter :)
Hun lyder til at være rigtig glad for mad, og det lyder også som om, at hun er rigtig glad for at smage, putte i munden og spise selv. Det er super godt. Det skal du naturligvis støtte hende i! Det er også rigtig godt, at I prioriterer at spise sammen og at du lader hendes mad tage udgangspunkt i jeres mad - ligesom du også hele tiden have hende under opsyn, så du sikrer dig, at hun ikke får noget galt i halsen - det lyder dog som om, at hun har ret godt styr på det:)
Det er dog rigtig godt, hvis du kan få suppleret med lidt mos og grød ved siden af. Det kræver rigtig stor koncentration at spise selv, føre maden til munden, tygge og bearbejde maden - der er derfor en risiko for, at hun bliver træt og mister koncentrationen, før hun har fået mad nok. Derfor er det vigtigt, at du hele tiden sikrer dig, at hun holder sin vægt og det vil være godt, hvis du som sagt forsøger at supplere hende med lidt skemad, når det kan lade sig gøre...
Hun kan ikke selv spise med en ske - det er for svært at styre motorisk og lykkes det endelig at få maden på skeen, så falder den ofte af på vej til munden, fordi hun drejer i sit håndled eller svinger med sin arm.. og det er naturligt ekstra frustrerende for hende. Du kan dog bruge en rugbrødsbjælke, agurkestav eller lignende og dyppe den i grøden eller mosen, så hun på den måde stadig får lidt ekstra...
Du kan også vælge at lave f.eks. klatkager af grød så hun på den måde kan "spise grød i stykker" og dermed få noget lidt mere mættende i maven...
Det er rigtig fint, hvis du fortsat ammer hende - modermælk er hendes hovedindtag med den alder hun har. Og det er fint, med de ca 6 amninger i døgnet i denne alder. Det er jo hele tiden en balance - for hvis hun ammer meget mere hos dig, så vil mælken naturligt kunne tage pladsen op for maden og fjerne lysten til mere rigtig mad. Men samtidig må hun ikke "sulte", det er vigtigt at hun får både mad og mælk nok... Hun skal derfor have lov til at styre sit behov for modermælk, samtidig med at hendes næringsbehov skal dækkes i en kombination af modermælk og fast føde.... Jeg anbefaler der, for at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes mad i hånden og gerne lidt skemad, når hun vågner af en lur - sammen med vand af kop. Og du så ammer hende før hun så skal sove igen.
Det lyder som om, at I praktiserer det, der kaldes Baby-Led Weaning. Det kan der være mange fordele ved, blandt andet at barnet ikke føler sig presset til at spise og metoden har vist sig at kunne forebygge kræsenhed. Men der er også nogle ulemper - blandt andet at det kan være svært at sikre, at jeres datter får sit næringsbehov tilstrækkeligt dækket - hvilket jo også er det, som bekymrer dig :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler på nuværende tidspunkt ikke metoden, selvom der er fordele ved den, så er der også ulemper.. Du kan læse mere om, hvad de skriver i "Ernæring til Spædbørn og Småbørn - håndbog for sundhedspersonale 2015". Jeg skal sende dig et link :)
Jeg vil anbefale, at I forsøger at kombinere tingene, så I bliver ved med at tilbyde jeres datter mad i hånden og mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Det er super godt, det stimulerer hende mundmotorisk, alle hendes sanser kommer i brug og hendes naturlige lyst til at smage, og synes om mad, bibeholdes. Men ved siden af "håndmaden", vil det være super godt, hvis I kan supplere med lidt grød og mos. Vær opmærksomme på at mos f.eks. også kan bruges som smørbart pålæg på brødhapsere, så det kan også være en måde at få lidt ekstra i hende på.
Hold endelig fast i hendes lyst til at smage, putte i munden og undersøge mad - det er guld værd for hende, også på sigt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske