Svar: Dagssøvn hos vores datter på 6 måneder
24. august 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Kathrinemor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :) Og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, tak :)
Det er vigtigt at sikre sig, at jeres datter ikke har ondt. Du fortæller, at du forleden nat har givet hende Panodil junior, og det lyder som om, at det faktisk fik hende til at slappe af og falde i søvn. Det kunne godt tyde på, at hun har ondt. Det kan være ørerne, det kan være tandfrembrud, det kan være en blærebetændelse... Hvis hun har brug for behandling, så skal hun naturligvis behandles :)
Derudover tænker jeg, at du skal være opmærksom på, at I ikke kommer ind i en rytme, hvor hun begynder at "slatsove" og "slatspise" for meget. Det er klart, at når hun ikke sover mere end 30 minutter, så er det naturligt svært at holde hende vågen og aktiv, og behovet for så at sove tidligere og tidligere kommer meget let... Det er derfor vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at putte hende, når hun viser behov - men samtidig også hjælpe hende til en rytme, hvor hun får nogle aktive, vågne perioder og først derefter puttes til en så forhåbentlig længere lur.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at starte dagen til samme tid hver dag. Jo mere ens stå op tidspunkt I har, jo mere vil resten af dagen følge efter - jo mere kan du skabe rytme for søvn og mad. Hun bør tilbydes mad til faste tidspunkter og puttes til faste tidspunkter - og det lyder lidt som om, at du lige nu skal prøve at kikke lidt mere på klokken end på hende. Derudover vil jeg anbefale dig, at du lige nu prøver at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at holde hende vågen og aktivere hende lidt længere tid - før hun så skal sove til middag.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9-9.30
Kommer i bad, froteres godt i håndklædet, smøres med lidt creme osv. (Badet kan evt. også lægges efter frokosten og før flasken før middagslur)
Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop. Hun bør få mos og ikke brød - men hun kan suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Tilbydes frugtmos og friske bløde frugtbåde i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Sover evt. dagens 3. lur som ofte er en kort powernap...
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet er familiemaden. Suppleres også her med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig...
Du må meget gerne sætte hende i barnevognen og trille hende en tur, når hun skal sove f.eks middagslur. Lad hende starte med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, følge med i hvad der sker omkring jer - og læg hende så først ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove. På den måde anerkender du hendes lyst til at følge med og lader hende samtidig få fornemmelsen af at hun ligger i sin vogn og det er okay at sove der. I en periode kan det godt være, at du skal gå så lang tid med hende, at I passerer de 30 minutter, hvor hun plejer at vågne op... netop for at få indarbejdet en indre fornemmelse for, at hun netop har behov for at sove længere og mere sammenhængende midt på dagen.
Du skriver, at I giver hende grød til morgen, brød til frokost og jeres mad om aftenen. Og du nævner, at du er i tvivl om, hvorvidt du skal give hende mindre flaske... Jeg tænker, det er vigtigt, at I stadig giver hende skemad og så supplerer med mad i hånden derudover. Det er vigtigt, at hun får rigtig mad i maven, som mætter hende og som hun kan kapere - og meget gerne en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og mælk før hun så skal sove.
I 7 måneders alderen vil det være rigtig fint, at hun trappes ned til 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun der kan tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag i stedet for flaske - men lige nu, hvor hun ikke er ældre, så synes jeg det er vigtigt, at du forsøger at skabe plads nok i maven til begge dele (skemad og mælk).
Det er super, hvis hun får mad, der tager udgangspunkt i jeres mad, så hun lærer at spise det samme som jer - men maden bør stadig være moset og igen kan hun så suppleres med lidt i hånden, som hun kan gnave på, opbløde med spyt, gumle sig igennem. Det er rigtig godt for hendes lyst til at spise, det udvikler hende mundmotorisk og kan også forebygge kræsenhed... men skemaden bør hun få, så hun mærker en mæthed og en ro i kroppen, et behov for at "slå mave" og dermed lægge sig ned og falde i søvn...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske