Svar: Spørgsmål om mad, mellemørebetændelse, udvikling, tænder og sut
21. august 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Tak for de pæne ord. Umiddelbart lyder det som om din datter får hvad hun vil have. Det vigtigste er at hun får maden tilbudt i løbet af dagen også mellemmåltider. Hun vil selv kunne regulere hvormeget hun kan spise. Nogle børn spiser meget andre lidt, sådan er vi alle så forskellige.
Mellemmåltider kan være en bolle med ost og stykker af frugt eller en portion yoghurt, tykmælk eller A38, af sødmælkstypen. Vælger du tykmælk eller A38 kan du evt søde det lidt ved at komme frugtgrød på, det kan mange børn godt lide.
Jeg tror helt sikkert at hendes problemer med at sove om natten skyldes ørerne. Har I sørget for at hendes madras er løftet lidt i hovedenden, så hun ligger let eleveret med hovedet?
Det er normalt at børn er senere til at rulle fra ryg til mave end fra mave til ryg og det vigtigste er at hun gør det. Det betyder ikke noget hvornår hun gør det.
Det kan sagtens være fordi der er tænder på vej at hun er glad for sutten, men det kan godt tage lang tid før de endelig bryder frem. Ifølge tandlægerne er der ingen fordel ved at få tænder tidligt og hun kan sagtens tygge uden tænder, da gummerne er meget hårde.
Håber ovenstående var fyldestgørende
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske