Brev:
Diverse kostspørgsmål - 7 mdr.
5. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Diverse kostspørgsmål - 7 mdr.
Hej,
Jeg har en datter på 7 måneder og vi er lige ved at optrappe fra 2 til 3 måltider om dagen.
Indtil videre ser det sådan ud:
Godmorgenmad: Amning
En time efter: En smule øllebrød og amning bagefter
Før lur: Amning
Middagsmad: Grød med frugtmos og amning bagefter
Før lur: Amning
Tidlig aften: Amning
Aftensmad: Grøntsagsmos og amning herefter
Sen aften, evt. nat: Amning
Vedr. mellemmåltider:
Pt. ammer jeg bare som mellemmåltider, men jeg hører om flere og flere som giver deres børn frugtmos, tvebakker o.lign. Er det nødvendigt eller er det OK at man bare ammer?
Jeg ved at det er sjovt for hende at sidde og lege med en tvebakke, men det kan hun jo stadig gøre selvom jeg ammer hende.
Vedr. glutenholdig mad.
Jeg læste et sted at børnene ikke bør få 2 glutenholdige måltider om dagen, selvom de er blevet 6 måneder. Dvs. jeg bør ikke både give havregrød og øllebrød samme dag.
Hvornår ophører denne anbefaling?
Jeg vil naturligvis gerne undgå cøliaki.
Vedr. købemos blandet med hjemmelavet mos.
Min datter kan ikke lide vores hjemmelavede kartoffelmos, så vi giver pulverkartoffelmos, som vi så blander med grøntsager som vi selv har kogt.
Jeg er i tvivl om om jeg så skal tilsætte 1 tsk. fedtstof.
Man skal jo ikke tilsætte ekstra fedtstof til pulvermos, men hvad gør man når man blander? Det drejer sig måske om 4 spsk. hjemmekogt mos i hver portion k-mos.
Det ville vel ikke skade at putte en tsk. smør i...hun holder sin vægt fint, og er ikke tynd, men heller ikke meget fed.
Ved du om frugtmos på glas kan fryses, hvis man ikke får brugt det hele inden det bliver for gammelt?
Kogning og frysning af grøntsager.
Hvordan står det til med vitaminindholdet i grøntsager, hvis man koger dem, moser dem og fryser det til senere brug?
Må man gerne opvarme det igen, selvom det har været kogt en gang?
Jeg er i tvivl om om jeg giver hende nok mad pr. måltid.
Hun spiser de første mange mundfulde med glæde og hast, men derefter går det langsomt og jeg antager at hun er ved at miste lysten (måske mæt).
Hun vender aldrig hovedet væk eller lukker munden, som jeg ellers har læst, skulle vise at hun er mæt.
Burde jeg så lave en stor portion til hende og blive ved at tilbyde hende indtil hun lukker munden/vender hovedet væk?
Jeg ammer jo altid bagefter og jeg har bare tænkt at hun jo nok fik stillet den sidste sult med mælken.
Jeg er bange for at komme til at give hende for meget fast føde, så hun måske får ondt i maven efterfølgende.
Tak for en god brevkasse.
Catrine