Svar: 8 mdr. pige spiser kun lidt skemad
6. marts 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Du skriver at du i løbet af de fem timer er var gået imellem måltiderne, ikke havde givet din datter mad, men havde ammet hende og jeg tror faktisk at der er der årsagen skal findes.
Når man ammer, så ved man jo aldrig præcist hvor meget mælk ens barn får og ofte får de langt større mængder end man skulle tro. Som du beskriver jeres dag og din datter, så vil det ikke være usædvanligt at hun drikker 1 liter mælk hos dig, ja måske mere, og det tager naturligt pladsen op for den mere rigtige mad.
Jeg får helt klart fornemmelsen af at din datter af og til er mæt fordi hun har maven fyldt op af mælk og andre gange egentlig føler sult, da mælken ikke ligger så tungt i maven. Men når hun så spiser, så kaster hun op, fordi der egentlig ikke er plads til skemaden.
Mit bedste råd er derfor at du prøver at skrue ned for amningen. Hun kan blive ammet morgen og aften, men i løbet af dagen prøver du at undvære amning. Hun kan evt. blive ammet en enkelt gang om dagen, hvis hun er helt ulykkelig, men du skal prøve at holde amningen på et minimum.
Og så skal hun have tilbudt grød, mos, rugbrødshapsere (hvis hun er klar til dette) og gerne noget at sidde med i hånden, også selv om det endnu ikke finder munden (håbet er dog, at hvis hun er sulten nok, så finder maden også munden).
Du skal lige give det lidt tid, for hun skal lige vænne sig til at spise andet end bryst, men jeg tror helt sikkert at det er vejen frem.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske