Svar: Smider tallerkenen på gulvet
6. marts 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Kirsten
Det du her beskriver handler jo om opdragelse og i den retning er vi jo alle forskellige og har forskellig mening herom.
Jeg plejer at sige at maden skal serveres for barnet og hvis tallerkene demonstrativt smides ned, så fjernes tallerkenen fra bordet, men beskeden om at så er måltidet slut. Oftes vil dette medføre store protester, og i givet fald kan man så give tallerkenen tilbage, men sker det samme igen, så må man jo gå ud fra at barnet ikke er tilstrækkelig sulten:o) - eller også så viser man måske noget andet med sit kropssprog end det man egentlig siger.
Nogle forældre kan jo et eller andet sted ikke lade være med at grine lidt over den forestilling barnet lægger for dagen og der er jo ingen tvivl om at barnet mærker dette med det samme.
Jeg vil give dig et par bogtitler som du evt. kan finde yderligere råd i:
'Ka selv - vil selv, men du må hjælpe mig' af Grethe Kragh-Müller
'Smil vi skal spise - børnefamiliens måltider' af Jesper Juul og
'Børn og bordets glæder - hvordan vi får børn og teenagere til at spise sundt, og hvor meget betyder det for deres helbred, trivsel og indlæringsevne' af Pernille Lund
Alle meget forskellige bøger, men gå en tur på biblioteket og se om de kan bruges. Der er sikkert også mange andre.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske