Svar: Gider ikke spise mad
6. september 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder, begynder at lukke munden for skeen. Det handler ofte ikke om kræsenhed, men er snarere udtryk for, at han gerne vil spise selv. Det er altså udtryk for større selvstændighed og et ønske om at være med.
Det er super godt, at han gerne vil sidde med agurk eller andet i hånden. Det skal du udnytte. Jo mere forskelligt du kan give ham at gnave på, gnaske igennem, opbløde med spyt osv. jo bedre er det. Derfor skal du tilbyde ham så stor variation som muligt. Det vil være super godt, at han nu får små hapsere - det kan være brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, det kan også være små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), små stykker pølse, små stykker kogte grøntsager, godt kogte pasta osv.
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng godt ved, at når han lukker munden, drejer hovedet og skubber til skeen, så gør det noget ved dig. Han fornemmer meget hurtigt, at han får en reaktion og det er naturligt spændende at udforske denne. Nogle forældre går igang med at lave specielle retter til barnet, andre begynder at lege flyver med maden, atter andre lokker med belønning, legetøj og lignende. Det bedste du kan gøre er at give ham lidt madro.
Giv ham lidt mad af gangen - ganske få bider - og lad ham så selv spise dem, gerne med fingrene. Og prøv så om du kan komme til at supplere med lidt på en ske eller en gaffel ved siden af, så han bliver fyldt lidt ekstra op.
Hvis han lige nu ikke er så meget til grød, så prøv at lave klatkager. Det er egentlig grød du steger på panden, og måske vil han spise det på denne måde i en periode. Det kan være en god afveksling. Hvad spiser du selv? Giv ham gerne mad, der tager udgangspunkt i jeres mad, så han oplever at få det samme, som han ser, at I spiser. Han må få stort set alt nu og der er rigtig mange gode børnevenlige retter - pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), kartoffelmos og millionbøf, lakselasagne, almindelig lasagne, fiskefilet, farsbrød...
Sørg for at der er kogte blomkål og broccolibuketter, som han kan sidde med i hånden. Det sammen med kogt gulerod eller rodfrugter kan bages i ovnen, skåret ud så de netop er til at sidde med. En kartoffelbåd fra ovnen kan også være et hit :)
Sørg for at han stadig får mange små måltider i løbet af dagen, så hvis der ikke glider så meget ned til det ene måltid, så glider der nok lidt ned til det næste :) Giv plads til, at han spiser mere pasta den ene dag og mere kød den næste - hvis du ser hans indtag over flere dage, så spiser han nok lidt fra alle fødevaregrupper og så er det super fint.
Med hensyn til mælk, så er det super med modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel. Ca 500 ml i døgnet vil dække ham fint ind. Det vil være fint med 3 flasker - før middagslur, aften og sen aften, som du også beskriver :) Når flaskerne ligger der, så burde de ikke påvirke hans indtag af mere rigtig mad og sikrer samtidig hans væske- og mælkebehov.
Fra 9 måneders alderen og det vil sige i 9-12 måneders alderen, så må der geren indgå en lille smule sødmælk i hans mad. Det er dog max 100 ml i døgnet, og det bør ikke gives af kop. Sødmælken kan bruges, så I f.eks. kan spise sovs til maden... Det kan også være med til at gøre maden lidt mere interessant for ham :)
Neutral sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk - det vil sige produkter med 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 gram kan gives stigende fra 50 ml ved 9 måneders alderen til 100 ml ved 1 års alderen. Hvis jeres dreng ikke tåler laktose, så kan du godt give ham lidt laktosefri yoghurt - men indholdet af fedt og protein bør følge samme anbefaling og stadig 50 ml ved 9 måneders alderen stigende til 100 ml ved 12 måneders alderen - altså meget små mængder.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske