Svar: Natflaske - hvilken type mælk?
6. september 2016
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine korte spørgsmål :)
Nu hvor jeres dreng er blevet et år, så bør I faktisk stille og roligt begynde at trappe helt ud af flasken, så han i stedet får et nyt putteritual. Mælk og vand kan han fremover drikke af en kop.
Det betyder, at I bør bibeholde mme i hans flaske, men stille og roligt sætte mængden af mælk ned, så han får mindre og mindre. Hvis han lige nu drikker 180 ml, så skruer I altså ned til 160, 140, 120, 100 ml og overgår så til lidt mme eller letmælk af kop, hvorefter han så får børstet tænder og puttes.
Det anbefales ikke at give sødmælk, letmælk eller andet i flasken - den er til modermælkserstatning, og når han ikke længere har brug for erstatning, så stopper man med at give flaske. I kan lige nu give den erstatning, som han har fået hele tiden og så trappe denne helt ud :)
Det anbefales derudover, at han tilbydes letmælk af kop (og ikke sødmælk), når han er 1 år. Der gives dog max 100 ml ved 1 års alderen. Derudover kan gives neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Produkter med frugt begrænses pga det høje sukkerindhold.
Efter 2 års alderen kan I give minimælk, skummetmælk og kærnemælk, ligesom han her kan få surmælksprodukter af skummet eller letmælkstypen. Skyr, fromage frais, ymer, ylette kan tidligst gives fra 2 års alderen og kan indgå i variation med andre surmælksprodukter.
Håber dette giver lidt klarhed - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske