Brev:
Pige 8,5 mdr. - vågner hver time natten igennem
7. marts 2005
Alder:
8 mdr.
Pige 8,5 mdr. - vågner hver time natten igennem
Kære netsundhedsplejerske
Nu må jeg have dit råd endnu engang. Jeg skrev til dig for tre måneder siden, da Anna var omkring seks måneder. Dengang kunne vi ikke rigtig få hende til at spise skemad og især grøntsager. Det er vi dog godt i gang med nu, så det er jo herligt :-))
Nu er vores problem på sovefronten. Anna sov helt problemfrit fra hun var helt spæd og frem til hun var ca tre måneder, så begyndte hun at vågne mange gange udenfor "spisetiderne" om natten. Hun var forkølet to-tre gange i rap og vi var hos læge med hende flere gange, men der var ingenting at se på hendes ører. Forkølelsen forsvandt men de urolige nætter fortsatte.
Nu er Anna 8,5 mdr. og det er værre end nogensinde. Hun sover højst en time af gangen. Når hun vågner skal hun op og trøstes og så vugges i søvn. Så sover hun een halv time og så gentager processen sig. Både min mand og jeg er ved at segne af træthed. For slet ikke at tale om Anna, der jo også må trænge til at dyb søvn om natten. Hun er ikke blevet ammet om natten siden hun var fem måneder. Jeg har prøvet at tilbyde hende vand og mælk af kop om natten, men hun vil ikke have noget, så det er ikke sult, der plager hende. I løbet af dagen spiser hun som følger:
Kl. 6: Hvede-havregrød fra Nestle (Hun vil stadig ikke spise rigtig havregrød pga klumperne)
Kl. 7.30: 200 ml nan
Morgenlur (Ca. 1,5 time)
Kl. 9.30: Fuldkornsgrød med frugtmos
Kl. 12: Kartoffel/gulerodsmos (blendet) og vand af kop
Middagslur (ca. 1 time)
Kl. 15: Youghurt med moset banan og meget lidt brød med smør (hun synes at brød er spændende men kan ikke synke det)
Eftermiddagslur (ca 1/2 time)
Kl. 18: Kartoffel/grøntsagsmos og kød/fisk (blendet)
Frisk frugt til dessert
Kl. 20: 200 ml nan og putteritual, som vi har gjort på samme måde siden hun var måneder.
Da hun var ca. fire måneder kunne hun selv ligge og falde i søvn efter vores putteritual, men ca. fra december hvor hun var seks måneder, har hun været meget urolig og kan ikke falde til ro selv.
Det tager 1-2 timer at få hende til at sove. Det er ikke fordi hun ikke er træt nok, hun gnider øjne og lægger sig til at sove lige så snart man tager hende op i favnen.
Vi har så været til ørelægen for fjorten dage siden, og denne fandt ud af at Anna har væske i ørerne og vi fik så antibiotika, som hun nu har fået i ti dage. Ingen forskel i søvnen, selv om væsken i ørerne nu er væk.
Jeg aner snart ikke mine levende råd - vi er så trætte!
Jeg håber, at du har et bud på, hvad det kan være og hvordan vi får nogle bedre nætter.
Med venlig hilsen
Den trætte mor